امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰ Saturday, 20 April 2024

عدم شناخت مناسب از صنعت مهم‌ترين مشکل واحدهاي صنعتي استان

به قلم سردبیر: عدم شناخت مناسب صنعت از سوي صاحبان صنايع مختلف استان موجب شکل‌گيري نوعي ناميدي نسبت به آينده صنايع مختلف و عدم تعادل در توسعه و پيشرفت اقتصادي شده و در حقيقت آرام آرام رکود را در فضاي توسعه اقتصادي استان حاکم مي‌کند. چيزي که هر از چند...

به قلم سردبیر: عدم شناخت مناسب صنعت از سوي صاحبان صنايع مختلف استان موجب شکل‌گيري نوعي ناميدي نسبت به آينده صنايع مختلف و عدم تعادل در توسعه و پيشرفت اقتصادي شده و در حقيقت آرام آرام رکود را در فضاي توسعه اقتصادي استان حاکم مي‌کند. چيزي که هر از چند گاهي در آمار و ارقام مسئولان اقتصادي در مورد تعداد واحدهاي صنعتي راکد و نيمه فعال استان ديده مي‌شود.

توسعه هر جامعه اي در گرو افزايش توليد و بهره‌وري است و مؤلفه هاي گوناگوني در دنياي کنوني بر امر توسعه تأثير گذار هستند. حمايت همه جانبه از توليد و رفع مشکلات واحدهاي صنعتي يک ضرورت اجتناب ناپذير بوده و بايد همگان براي حل مشکلات واحدهاي صنعتي که مهم‌ترين نقش و محوري‌ترين هدف آن‌ها بالا بردن توليد و بهره‌وري است، کمر همت بسته و مسير را براي افزايش و ارتقاي توليد هموار کنند.
بي گمان نيز رشد سرمايه گذاري با اتکا به نيروي جوان و حمايت از ايده و طرح‌هاي نخبگان ميسر خواهد بود و براي برون رفت از تحريم‌ها و تهديدها و تبديل آن‌ها به فرصت توسعه استان نيز در گرو حمايت از واحدهاي توليدي استان است.
اين در حالي است که نقش واحد هاي صنعتي استان در اقتصاد مقاومتي به مثابه نقش بسيج در دوران دفاع مقدس است و لزوم توجه ويژه به مسايل و مشکلات واحدهاي فعال با نيم نگاهي به نوسانات و وضعيت نرخ ارز و نقدينگي واحدها و همچنين اوضاع بازارهاي هدف فروش، هر روز نمايان شده و همدلي مسئولان بخش‌هاي اقتصادي و توليدي استان را مي‌طلبد.از سوي ديگر، به حرکت در آمدن چرخ‌هاي توسعه استان نيز در گرو تحقق اقتصاد مقاومتي است و براي استمرار ايستادگي در مقابل تحريم‌ها نيز بايد عنايت خاصي به توسعه واحدهاي صنعتي داشت. در چنين شرايط بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي عملي شدن اقتصاد مقاومتي در آذربايجان غربي و بهره‌مندي از همه پتانسيل‌هاي واحدهاي صنعتي بهره برد.اين در حالي است که طبق آمارهاي رسمي، نزديک به هزار واحد صنعتي در سراسر استان آذربايجان غربي مشغول به فعاليت هستند که طبق آمار تقريبا حدود 25 درصد آن‌ها راکد و يا نيمه فعال هستند.
اين واحدهاي صنعتي در شهرستان‌هاي مختلف و در زمينه هاي گوناگون فعاليت اقتصادي مي‌کنند. از سويي، يکي از مهم‌ترين چالش‎ها و آسيب‎هاي جدي در مسير توسعه اين واحدها، عدم شناخت و درک صحيح از واقعيت‎هاي اطلاعات صنعتي روز دنيا و ابعاد مختلف ويژگي‌هاي پيشرفت‌هاي علمي دنياست و بايد اين تغييرات در نگاه سياسي و عمراني و در تصميم‌گيري‎ها و اقدامات مديران و تصميم گيران استان نيز لحاظ شود.
عدم شناخت مناسب صنعت از سوي صاحبان صنايع مختلف استان موجب شکل‌گيري نوعي ناميدي نسبت به آينده صنايع مختلف و عدم تعادل در توسعه و پيشرفت اقتصادي شده و در حقيقت آرام آرام رکود را در فضاي توسعه اقتصادي استان حاکم مي‌کند. چيزي که هر از چند گاهي در آمار و ارقام مسئولان اقتصادي در مورد تعداد واحدهاي صنعتي راکد و نيمه فعال استان ديده مي‌شود.
اين در حالي است که اطلاع دقيق از وضعيت صنايع مختلف و تخصص صاحبان صنايع و واحدهاي صنعتي دو مقوله بسيار مهم براي ادامه کار و فعاليت صنعتگران استان به حساب مي‌آيد.کارشناسان اقتصادي معتقدند که قبل از ورود به عرصه هاي اقتصادي بايستي اطلاع دقيق از زمينه کاري صنعت مورد فعاليت و بازار کار و سرمايه بدست آورده و همچنين نحوه بازار يابي و نياز بازار هدف مورد مطالعه دقيق و برنامه ريزي افراد علاقه‌مند فعاليت در صنعت قرار گيرد.
مديريت‌هاي اقتصادي استان نيز در اين ميان بايد در سياست گذاري‌ها و برنامه‌ريزي خود زمينه‌ها و اطلاعات کافي را براي صنعتگران خرد و کلان فراهم کنند. ضروري است برنامه ريزي‌هاي مطلوب و کارآمد در امکان بهره‌مندي صاحبان صنايع از علوم و امکانات جديد و روز دنيا از صنايع مرتبط فراهم شود چرا که خيلي از صنعتگران استان، زمان و امکان بهره‌مندي از آخرين تغييرات علوم و تکنولوژي روز دنيا را ندارند. چرا که برخي به دليل عدم تخصص و نبود توان علمي نمي‌توانند از جديدترين تئوري‌ها و تغييرات صنعت مورد فعاليت خود آگاهي داشته باشند. از سوي ديگر، پيچيدگي‎ها و پيشرفت‌هاي لحظه اي علوم و فنون مختلف در دهکده جهاني ارتباطات نيازمند بينش و دانشي همه جانبه است و آموزش صاحبان صنايع مختلف و صنعتگران واحدهاي صنعتي مختلف استان را مي‌طلبد.
بي گمان توسعه آذربايجان غربي با نيم نگاهي به ظرفيت‌هاي مستعد و پتانسيل‌هاي عظيم در حوزه هاي مختلف از جمله کشاورزي، معادن، صنعت و زمينه هاي سرمايه گذاري گوناگون، مستلزم به‌کارگيري و استفاده از ظرفيت همه تخصص‎ها و علوم مختلفي است که در شکل گيري و ساماندهي صنايع مطلوب نقش داشته و تعيين کننده ‌است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین