امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۴ Tuesday, 23 April 2024

عراقچی : تحویل رسمی نیروگاه بوشهر تا چند هفته دیگر

نشست خبری هفتگی عراقچی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تحویل نیروگاه بوشهر در چند هفته آینده به ایران از سوی روسیه خبر داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و روسیه بر سر فازهای جدید نیروگاه بوشهر، اظهار کرد: مذاکرات ما با روسیه درباره احداث نیروگاه‌های هسته‌یی از قبل وجود داشته است و اولین فاز این نیروگاه تا چند هفته دیگر به سرانجام می‌رسد و رسما به ایران تحویل داده می‌شود.

 

وی گفت: همزمان مذاکرات برای نیروگاه‌های هسته‌یی دیگر و احداث فازهای دیگر در نیروگاه بوشهر با روسیه وجود دارد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که «مقامات ترکیه درباره همکاری ایران برای پیدا شدن خلبانان ترک در لبنان با ایران تماس داشته‌اند؟» گفت: آقای داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی با آقای صالحی داشتند و درخواست مساعدت از ایران برای پیدا کردن دو خلبان ترک در لبنان که ربوده شدند را داشتند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «ایران گروگان‌گیری و ربایش افراد را در هر شرایطی و با هر هدفی و در هر کجا که می‌خواهد باشد، لبنان، افغانستان، سوریه و … محکوم می‌کند» افزود: در عین حال اگر ایران امکاناتی داشته باشد که به پیدا شدن دو خلبان ترک در لبنان کمک کند دریغ نخواهد کرد. همان‌طور که وقتی اتباع ایرانی در سوریه به گروگان گرفته شدند تماس‌های ما با کشورهای دوست برای آزاد کردن آن‌ها وجود داشت.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید مقصد اولین سفر خارجی آقای روحانی به قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سران شانگهای خواهد بود یا نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، تصریح کرد: تصمیم نهایی در این‌باره توسط آقای رییس‌جمهور صورت می‌گیرد و البته هر دو سفر مورد اشاره در برنامه وجود دارد و پیشنهاداتی نیز مطرح است. سفر به قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سران پیمان شانگهای در 22 شهریور است. اجلاس شانگهای از اهمیت بالایی در منطقه اوراسیا برخوردار است و ایران به عنوان عضو ناظر همواره حضور فعالی در این اجلاس داشته و برای شرکت در این اجلاس از ایران دعوت به عمل آمده اما هنوز تصمیم نهایی برای شرکت در این اجلاس گرفته نشده است،

همین‌طور درباره اجلاس مجمع عمومی سالانه سازمان ملل. به هر حال باید گفت که حضور رییس‌جمهور ایران در یک عرصه بین‌المللی فرصت مغتنمی است اما درباره حضور رییس‌جمهور در این اجلاس هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر هیات ایرانی برای پیگیری وضعیت و سرنوشت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن، تصریح کرد: هنوز ویزای هیاتی که قرار است به یمن برای پیگیری این موضوع اعزام شوند از سوی دولت یمن صادر نشده است. ما به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در این راستا تاکنون دو بار کاردار یمن به وزارت خارجه احضار شده است و کاردار ما در یمن با مقامات این کشور رایزنی داشته است. البته در چارچوب و روال اداری صدور ویزا در یمن هنوز تاخیری صورت نگرفته است اما ما انتظار داریم هر چه زودتر این ویزا صادر شود. ما به دولت یمن اعلام کردیم که مسوولیت جان دیپلمات ایرانی به عهده آن‌هاست و امیدواریم به زودی و در سلامت آزاد شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره پیام‌های تبریک روسای برخی کشورهای اروپایی به رییس‌جمهور و متقابلا پاسخ ایران به این پیام‌ها، تصریح کرد: در چند روز گذشته نامه‌هایی به عنوان تبریک از سوی رهبران کشورهای اروپایی برای آقای روحانی ارسال شده است اما پاسخ به این نامه‌ها در حیطه مسوولیت دفتر رییس‌جمهور است و هر موقع پاسخ‌ها داده شود اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

وی درباره آخرین رایزنی‌ها بر سر مذاکرات ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: هنوز تحولی در این چارچوب رخ نداده است و طبیعی است تا وقتی کابینه دولت آقای روحانی مستقر نشود و افراد در مسئولیت‌های خود شروع به کار نکنند و درباره مذاکره‌کنندگان هسته‌یی تصمیم‌گیری نشود تحولی رخ نخواهد داد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: در سفر آقای کرزای رییس‌جمهور افغانستان به تهران، آقای اسپنتا دبیر شورای امنیت ملی افغانستان هم ایشان را همراهی می‌کرد. در این سفر یادداشت تفاهم‌های امنیتی و انتظامی بین دو دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امضاء شد.

 

وی توضیح داد: باید اصلاح کنیم که این تفاهم‌نامه همکاری نبوده بلکه یادداشت تفاهم در بین دو شورای عالی امنیت ملی بوده است و نه دو دولت و موضوع آن نیز مربوط به همکاری‌های راهبردی نبوده بلکه همکاری‌های انتظامی و امنیتی مورد بررسی قرار گرفته است؛ بنابراین کاملا با تفاهم‌نامه‌های راهبردی و امنیتی بین افغانستان و برخی کشورهای دیگر امضاء شده، تفاوت دارد. موضوع آن همکاری‌های انتظامی و تبادل اطلاعات و مقابله با تروریسم، مواد مخدر و امنیت مرزها بوده است؛ بنابراین سوءتفاهمی که برای بعضی از رسانه‌های خارجی مطرح شده بود که تفاهم‌نامه همکاری‌های راهبردی بین دو کشور امضا شده، صحت ندارد.

 

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اظهارات تعدادی از نمایندگان مجلس درخصوص اقدام وزارت خارجه در بازگشت تعدادی از سفرا به تهرانگفت: هیچ نکته خاصی در این‌باره وجود ندارد، هر سال در تابستان تغییر و تحول در سفارتخانه‌ها و جابه‌جایی سفرا انجام می‌شود. با توجه به این‌که ما بیش از 100 نمایندگی در کشورها داریم و دوره‌های ماموریت هم طبق معمول سه ساله است، طبیعی است که هر سال حدود 40 نفر از آن‌ها جابه‌جا شوند؛ بنابراین این‌گونه نیست که موج و یا حرکت ویژه‌ای باشد و روال طبیعی اداری در وزارت خارجه در این‌باره طی می‌شود.

 

وی ادامه داد: این روال با هماهنگی دفتر آقای روحانی و به درخواست آن‌ها بوده است، از ما خواستند که وزارت خارجه منتظر تغییر دولت نشود و روال اداری مربوط به سفرا را طبق معمول انجام دهد؛ بنابراین حکم خاتمه ماموریت سفرایی که دوره سه سال آن‌ها تمام شده، زده شده است و هیچ سفیری قبل از سه سال و قبل از پایان دوره ماموریتش به ایران برنمی‌گردد، تمام کسانی که دوره سه ساله‌شان خاتمه یافته، حکم پایان ماموریت‌شان صادر شده، البته تاریخ برگشت آن به طوری تنظیم شده که پس از استقرار وزیر جدید باشد؛ بنابراین دست وزیر محترم جدید خواهد بود که اگر صلاح دانستند و تشخیص دادند لازم است سفیری به کارش ادامه دهد، این کار صورت گیرد.

 

عراقچی گفت: طبق این سازوکار هیچ سفارتخانه و سرکنسولگری‌ای بدون سفیر یا سرکنسول یک روز هم نخواهد ماند. در حال حاضر همه سفرا در محل ماموریت‌شان حاضر هستند، آن‌چه که گفته شده 50 سفارتخانه ایران بدون سفیر است، قطعا غلط است. همه سفرا در محل ماموریت‌شان حاضر هستند و ان‌شاءالله بازگشت آن‌ها نیز به ترتیبی خواهد بود که هیچ خدشه‌ای در امور نمایندگی‌ها ایجاد نشود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره آخرین اخبار از پیگیری وضعیت عباس یزدی، ایرانی مقیم امارات و شایعات مطرح شده درباره وضعیت وی گفت: اخبار ضدونقیض درباره این‌که ایشان زنده است یا کشته شده، مطرح شده، ابهامات بسیار زیادی وجود دارد. ما در حال بررسی ابعاد این قضیه و سوالاتی که وجود دارد هستیم. برای ما هم هنوز روشن نیست که وضعیت وی به چه صورت است.

 

وی همچنین درباره آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه نسبت به وضعیت فرهادی؛ ایرانی مقیم مالزی نیز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر با پدیده‌ای مواجه بوده‌ایم که دولت آمریکا برای برخی از هموطنان ما در خارج از کشور دام‌هایی را ایجاد کرد و داستان‌هایی را ساخت که منجر به دستگیری آن‌ها توسط دولت مربوطه شده است و بعضا دولت‌ها به گونه‌ای انتخاب شدند که دولت‌های دوست ایران باشند تا روابط ما با آن کشورها خدشه‌دار شود. در مالزی غیر از آقای فرهادی، دو ایرانی دیگر نیز هستند که دچار مشکل شده‌اند و در واقع سه نفر از هموطنان ما گرفتار داستان‌های ساختگی شده‌اند و به اتهام تلاش برای خرید کالاهای مورد تحریم دستگیر شده‌اند و دولت آمریکا تقاضای استرداد آن‌ها را دارد.

 

وی تاکید کرد: ما مطمئنیم که این یک دسیسه و توطئه‌ای علیه هموطنان ما و علیه جمهوری اسلامی ایران است. یکی از این افراد برای اولین بار به عنوان توریسم وارد مالزی شده بود که دستگیر شد و دو نفر دیگر یا دانشجو بوده‌اند و یا این‌که روال معمول زندگی خود را داشته‌اند. به هرحال برای هر سه نفر روال قضیه در حال پیگیری در دادگاه‌های مالزی است.

 

وی گفت: ما به حسن‌نیت و درایت مقامات مالزی در حوزه‌های سیاسی و قضایی اطمینان داریم و مطمئن هستیم که بعد از بررسی‌های کامل قضایی حکم بی‌گناهی هر سه نفر آن‌ها صادر خواهد شد. برای آقای فرهادی یک بار قاضی حکم برائت و آزادی داده است و دادستان تقاضای تجدیدنظر کرده است. قرار است فردا قاضی مجددا حکم وی را صادر کند. امیدواریم هیچ‌گونه دخالت و شائبه سیاسی بودن در این قضیه وجود نداشته باشد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما به حسن‌نیت مقامات مالزی اطمینان داریم و امیدواریم که این مساله با بهترین شکل حل شود و هر سه نفر آزاد شوند و به کشور بازگردند.

 

وی همچنین درباره شعار دولت جدید مبنی بر تعامل سازنده با جهان و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه نیز گفت: وزارت امور خارجه نهاد کاملا حرفه‌ای است و به عنوان مسوولان اجرایی دیپلماسی کشور و سیاست خارجی همواره آمادگی اجرای منویات مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های رییس‌جمهور را دارد. به توان حرفه‌ای و کاری همکارانم در وزارت امور خارجه و قدرت دیپلماسی کشور ایمان دارم و مطمئنم که در جهت منویات مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های رییس‌جمهور به بهترین شکل وزارت خارجه وظایف خود را در هر شرایطی انجام خواهد داد.

 

در ادامه خبرنگاری درباره درخواست غرب برای ارتقای سطح مذاکرات ایران و 1+5 پرسید که عراقچی در این‌باره گفت: هنوز هیچ چیز قطعی نیست و درخواستی به صورت قطعی در این‌باره به ما نرسیده است ما مطلع نیستیم که تصمیمی در این‌باره توسط غربی‌ها و کشورهای 1+5 گرفته شده باشد. همچنان باید منتظر بمانیم تا پس از استقرار کامل دولت جدید جزییات آن روشن شود.

 

وی افزود: البته مذاکرات در دور قبل هم با مسوولیت خانم اشتون انجام شد که ایشان هم رده وزیر در اروپا را دارد و در حقیقت وزیر امور خارجه اروپا محسوب می‌شود؛ اگرچه هماهنگ‌کننده سیاست خارجی در اروپاست.

 

در ادامه خبرنگاری از موضع وزارت امور خارجه در مورد قبال تنش‌های خونین در مرز پاکستان و هند پرسید که عراقچی پاسخ داد: از درگیری‌های مرزی بین هند و پاکستان مطلع شدیم. این موضوع جای تاسف دارد. ما هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و امیدواریم مسائل بین دو کشور که مناطق حساسی را هم در برمی‌گیرد، از طریق مذاکره و گفت‌وگو و به شیوه مسالمت‌آمیز حل شود و در این راستا با درایت و هوشمندی رهبران دو کشور اطمینان داریم.

 

وی درباره برخی از اظهارات نمایندگان مجلس درخصوص بازگشایی سفارت انگلیس در تهران نیز گفت: قطع رابطه توسط دولت انگلستان صورت گرفته است. از نظر ما در این‌باره مجلس تصمیم‌گیری کرده و سطح روابط را کاردار معین کرده است؛ بنابراین حتی اگر از سرگیری روابط هم صورت بگیرد، در سطح پایدار خواهد بود، اما در همین مرحله نیز برای از سرگیری روابط مستلزم تغییر رویکردها و رفتارهای دولت انگلیس است و امیدواریم با نشانه‌های مختلفی که از سوی طرف انگلیسی برای از سرگیری روابط نشان داده شده است، در زمان مقتضی مذاکرات کارشناسی در این‌باره را آغاز کنیم؛ اما رسیدن به نتیجه در این مذاکرات بستگی به تغییر رفتارها و رویکرد دولت انگلیس و کنار گذاشته شدن سیاست‌های خصمانه آ‌ن‌ها نسبت به ما دارد.

 

وی همچنین درباره وقوع انفجار در عراق نیز گفت: در چند روز اخیر شاهد انفجارهای متعددی در عراق بودیم که باعث تاسف بسیار است؛ ما این انفجارها را محکوم می‌کنیم. دست‌هایی در تلاش است که انسجام و وحدت ملی در عراق را از بین ببرد. همزمانی این حوادث با عید فطر و ایام ماه رمضان واقعا جای تاسف دارد و نشان‌دهنده خوی ضدانسانی و بلکه ضداسلامی افرادی است که این جنایات را مرتکب می‌شوند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: اخباری درباره کسانی که این اقدامات را مرتکب شده‌اند وجود دارد. ما خواهان آن هستیم که تروریسم به هر شکل خود توسط همه کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل محکوم شود و ضمن این‌که به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و نفس این جنایت را محکوم می‌کنیم، امیدواریم همه طرف‌ها و جناح‌های سیاسی در عراق خویشتنداری کنند، هوشیاری‌شان را حفظ نمایند و در راستای حفظ وحدت و انسجام ملی که از هرچیزی واجب‌تر است حرکت کنند.

 

وی همچنین درباره تحولات اخیر در مصر نیز گفت: تحولات در منطقه از نزدیک مورد توجه و رصد ایران قرار دارد و طبعا یکی از اولویت‌های ایران پیگیری تحولات در منطقه به ویژه در مصر است که از اهمیت بالایی برخوردار است. تحولی که در مصر ممکن است رخ دهد و باعث نگرانی جامعه بین‌الملل شده است. قطبی شدن جامعه و رفتن به سمت جنگ داخلی است که به یک فاجعه در منطقه تبدیل خواهد شد. درگیری‌ها و تنش‌ها در مصر، سوریه و لبنان و منطقه فقط به نفع رژیم صهیونیستی است و ما امیدواریم رهبران منطقه و به ویژه مصر هوشمندی لازم را داشته باشند و با این توطئه‌ها مقابله و انسجام ملی در مصر را حفظ کنند.

 

وی افزود: به ویژه در شرایط کنونی در مصر طرفین را دعوت به خویشتنداری و گفت‌وگو برای حل و فصل مسائل و توجه به ریشه مشکلات می‌کنیم و دعوت می‌کنیم به نصیحت‌های مشفقانه مقام معظم رهبری که در عید سعید فطر مطرح شد، توجه داشته باشند این نصیحت‌ها کاملا از سردلسوزی و خیرخواهی برای منطقه و توجه دادن به دشمن اصلی که رژیم صهیونیستی است، مطرح می‌شود.

 

عراقچی همچنین درباره دریافت بدهی‌های ایران از هند به صورت روپیه نیز گفت: این مساله موضوع کاملا آشکاری است. بخشی از فروش نفت ما به هند از طریق روپیه انجام می‌شود؛ بنابراین درآمدهای نفتی ما در هند به مقدار قابل توجهی به صورت روپیه دریافت می‌شود که عمدتا برای انجام واردات ما از هند صرف می‌شود این ایده خوبی بود که در روابط ما با هند لحاظ شد که به کشورهای نیز در حال تسری است که ما از ارزهای محلی برای ارتباطات تجاری خود استفاده کنیم.

 

وی گفت: این کار تجربه موفقی بوده است و مورد توجه کشورهای دیگر نیز قرار گرفت و امیدواریم در همکاری‌های اقتصادی و تجاری‌مان با کشورهای دیگر بتوانیم نقش ارزهای رایج مانند دلار را به طور کامل حذف کنیم و تا جایی که مقدور است، از ارزهای محلی استفاده کنیم که به نفع اقتصادهای ملی کشورهای مربوطه هم است.

 

 

عراقچی درباره معرفی محمد‌جواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ظریف چهره‌ای شناخته شده در وزارت امور خارجه، کشور و سطح بین‌الملل است گفت: آقای ظریف دیپلماتی حرفه‌ای، مسلط، باتجربه و شناخته شده است.

 

وی با اشاره به حسن اخلاق و رفتار بسیار پسندیده‌ای که از ظریف سراغ دارد، خاطرنشان کرد: در سا‌ل‌های متمادی با او در وزارت امور خارجه همکار بودیم. آن‌چه درباره ایشان گفته شده مباحثی است که در مجلس مطرح شده و من و همکاران در وزارت خارجه هیچ نقطه ضعفی از ایشان که حاکی از توجه نداشتن او به منافع کشور و تحت تاثیر افکار بیگانه بوده باشد، ندیده‌ایم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به قدرت و توان ظریف در دفاع از منافع کشور اشاره کرد و افزود: آقای ظریف در قطعنامه 598 و مذاکرات صلح عراق و مسایل دیگر همواره نقش مهم و سازنده‌ای داشته است.

 

عراقچی تصمیم‌گیری در مورد ظریف را به عهده مجلس دانست و افزود: امیدواریم آن‌چه که تصمیم گرفته خواهد شد موجب خیر و صلاح و اعتلای کشور شود.

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین