امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۷ Thursday, 18 April 2024

مناظره پزشکیان و زاکانی درباره برجام

مناظره پزشکیان و زاکانی درباره برجام

در پایان جلسه علنی امروز مجلس در حالی که علیرضا زاکانی در حال صحبت با برنامه گزارش هفتگی شبکه یک سیما بود و ادعاهایی را در مورد اعضای منتقد کمیسیون برجام مطرح می‌کرد با حضور مسعود پزشکیان عضو هیأت رئیسه کمیسیون تبدیل به یک مناظره شد.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز، علیرضا زاکانی نماینده تهران در این مناظره اظهار کرد: تهیه گزارش برجام با نظر استادان دانشگاه انجام شد و نظر برخی از اساتید دانشگاه‌های مهم کشور در آن گنجانده شده بود. در حالیکه گزارش برخی کمیته‌های کمیسیون برجام یک ساختار منظم و درست نداشت، اما این گزارش را با نظر نمایندگان عضو تدوین و در جلسه علنی ارائه کرد.
:
رئیس کمیسیون برجام افزود: ما در جلسات کمیسیون فرصت 14 ساعته به تیم مذاکره کننده قبلی و 24 ساعته به تیم مذاکره کننده فعلی دادیم و 65 سوال درباره برجام استخراج کردیم و نظرات اساتید را در آن زمینه خواستیم و بر همین اساس گزارش نهایی خود را نیز تدوین نمودیم. مسعود پزشکیان در پاسخ به این صحبتها گفت: در گزارش کمیسیون برجام همه جوانب موضوع دیده نشده و به مردم گفته شده که تحریم‌ها و ادامه روند فعلی چه تاثیری بر سیاست‌های کشور دارد و موانعی که در مسیر فروش نفت، توسعه پارس جنوبی و استفاده از منابع کشور بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده است در گزارش نهایی گنجانده نشده است. ضمن آنکه در نهایت با یک روش علمی و با بررسی نتایج و در نظر گرفتن همه جوانب موضوع گزارش خوانده شده در جلسه علنی مجلس تدوین نگردیده و از آنجایی که این گزارش در کمیسیون ویژه برجام روش مشخصی نداشت این گزارش مستند نبود و به جای آنکه بر پایه حقایق موجود در برجام و وضعیت حال و آینده کشور ناشی از تداوم وضع کنونی یا اجرای برجام باشد مبتنی بر نظرات و دیدگاه های نویسندگان آن تدوین شده است.
:
وی تاکید کرد:‌ قطعا برجام در مجلس به تصویب خواهد رسید و مشکلات آن در سطوح بالای نظام حل شده و کمیسیون برجام نیز کارهایی را برای خود انجام می‌دهد و فکر نمی‌کنم قرار باشد در مجلس رد شود که در واکنش به این اظهارنظرها زاکانی مدعی شد که روز شنبه گزارش به اصطلاح علمی کمیته‌های کمیسیون برجام را منتشر می‌کند تا همه به آن بخندند. وی با انتقاد از عملکرد هیأت رئیسه مجلس در عدم ارجاع طرح یک فوریتی اقدام متناسب دولت برای اجرای برجام گفت: ما هر چقدر در کمیسیون برجام منتظر ماندیم تا هیأت رئیسه این طرح را به ما ارجاع دهد این اتفاق نیفتاد و حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی هم ما را در جریان آن را قرار ندادند ولی ما در گزارش پایانی خود همه تلاشمان را برای یک روش مستند و علمی انجام دادیم. پزشکیان در ادامه این مناظره تاکید کرد:‌ گزارش برجام فاقد آمار و ارقام درست و علمی بود. ضمن آنکه در مورد آمار و ارقام نمی‌شود رای گیری کرد و بگوییم آیا اعضای کمیسیون این رقم و عدد را قبول دارند یا خیر و چطور می‌شود یک گزارش علمی را به رای بگذاریم و بگوییم رای گیری کنیم تا میزان تورم یا اثرات اقتصادی تحریم ها و یا اجرای برجام مشخص شود و آنچه که ما می‌گوییم علمی نیست همین روش و رویکرد است.
:
وی تاکید کرد: آنچه خواست ما است همه جانبه‌گری در مورد گزارش کمیسیون است یعنی نقاط ضعف و قوت برجام به طور کامل دیده شود و نتایج اجرای آن نیز مشخص می‌شود. درحالیکه در گزارش کمیسیون این موضوع دیده نشده بود. اما قطعا برجام مزایا و معایبی دارد که معایب آن همان است که برادران ما در کمیسیون برجام عنوان کردند، اما سوال این است که مزایای برجام چه می‌شود و ادامه تحریم‌ها چه مسائلی را ایجاد می‌کند. ما باید توجه داشته باشیم اگر این برجام را نپذیریم و راه فعلی ادامه پیدا کند چه هزینه‌ای برای ما خواهد داشت و صحبت این است که این مباحث در قالب اعداد و ارقام تخصصی می گنجد و با رای گیری مشخص نمی شود.زاکانی در پاسخ به این صحبتها گفت: آقای پزشکیان می‌خواهد همه مشکلات ایران و جهان را در یک کمیسیون حل کند و خدمت ایشان در گذشته نیز گفتم فرمایشات ایشان بسیار عالی است اما مربوط به کمیسیون برجام نیست. اما این دوستان اصرارشان بر این بود که به متن برجام کاری نداشته باشید و به مباحث پیرامونی آن و اینکه تحریم‌ها چه تبعاتی برای ما دارد بپردازیم و آقای تاجگردون در این باره می‌گفت به اثرات تحریم ها در گزارش خود بپردازیم و گزارشی را نیز در این باره به ما داد که من آن را شنبه منتشر خواهم کرد. همچنین کمیته سیاسی و آقای بروجردی نیز نظری مشابه داشتند و معتقد بودند که ما کار خلافی را انجام داده‌ایم و من آن گزارش را نیز منتشر می‌کنم و برخی از این گزارشات خنده‌دار است چرا که هیچ نسبتی با برجام ندارد.
:
در نهایت این گفت‌وگوی حدود یک ساعته در مورد عملکرد کمیسیون برجام و انتقادهای برخی از اعضای کمیته‌های این کمیسیون با انتقاد به هیأت رئیسه مجلس از سوی زاکانی و تاکید بر غیرعلمی و غیر جامع بودن گزارش پایانی کمیسیون برجام در جلسه علنی از سوی مسعود پزشکیان خاتمه یافت. حال آنکه همه تاکیدات مسئولان نامه علما و خواست رهبری که توسط لاریجانی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مطرح و توسط رسایی افشا شد بر تعیین تکلیف سریع برجام در مجلس و اجرای درست ساختار یافته و بر اساس قانون برنامه جامع اقدام مشترک است و باید منتظر ماند و دید سرانجام این توافق تاریخی در مجلس چه می‌شود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین