امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹ Friday, 26 April 2024

نشست ویژه برای بحران آب

نشست ویژه برای بحران آب

ایران در رده‌بندی فقر منابع آبی در رتبه 69 قرار گرفت.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌ به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، جدیدترین گزارش از وضعیت ذخایر آب کشور حاکی از این است که 59 درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است و میزان کاهش ورود آب به مخازن از ابتدای سال آبی جاری (مهر 93) نیز 16 درصد کاهش یافته است. بحرانی شدن ذخایر آبی کشور در حالی است که ایران در رده‌بندی فقر منابع آبی بین 177 کشور که از سوی بانک جهانی بر اساس اطلاعات سال 2013 میلادی محاسبه شد، در رتبه 69 قرار گرفته است. در این میان، وزیر نیرو در یک نشست ویژه با مدیران ارشد بخش آب خواستار استفاده از ظرفیت ستادهای بحران خشکسالی در استان‌ها برای تامین آب شرب شد.
:
بر اساس گزارش وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی جاری حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور به 9 میلیارد و 490 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 11 میلیارد و 330 میلیون مترمکعب گزارش شده بود. به عبارت دیگر، ورود آب به سدهای بزرگ کشور از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون ۱۶ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌‌اکنون با 2 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ ميليارد و ۱۷۰ ميليون مترمکعب به ثبت رسیده که این میزان در زمان مشابه سال گذشته، معادل ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و افت مخزن سدها در ماه‌ های اخیر، با تنظیم حجم آب خروجی و مدیریت برداشت از سدهای کشور، این حجم از ابتداي سال آبي جاري تاكنون، ۹ ميليارد و ۷۱۰ ميليون مترمکعب گزارش شده که در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، 4/ 0 درصد کاهش داشته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. ظرفيت مخازن سدهاي كشور هم اکنون۴۸ ميليارد و 800 میلیون مترمكعب است که بر این اساس، درصد پر بودن این مخازن، ۴۱ درصد گزارش شده است.
:
در این شرایط وزیر نیرو در نشستی ویژه با اشاره به شرایط ویژه آبی به خصوص در کلان‌شهرها، اعلام کرد: شرکت‌های آب و آبفا باید از ظرفیت ستادهای بحران خشکسالی در استان‌ها برای تامین آب شرب و اجرای طرح‌های آبرسانی استفاده کنند.
حمید چیت‌چیان روز گذشته در جمع مدیران ارشد بخش آب کشور، با بیان اینکه با شرایط خاصی از نظر منابع آب در کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: در این شرایط، مسوولیت و فشار بر دوش وزارت نیرو است و باید از تمام تدابیر، امکانات و ظرفیت‌ها برای مدیریت شرایط سخت کنونی استفاده کنیم تا آسیبی متوجه مردم نشود.
:
 شرایط ویژه آبی در 5 کلان‌شهر
:
وی ادامه داد: در کلان‌شهرهای کشور همچون کرمان، بندرعباس، همدان، تهران و اصفهان شرایط ویژه‌ای از نظر تامین آب شرب برقرار است که نیازمند اقدام فوق‌العاده هستیم. چیت‌چیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی مورد نیاز برای تامین آب کلان‌شهرها در تابستان آینده از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هم اکنون برای هر کلان‌شهر مواجه با تنش آبی، نشست‌های تخصصی برگزار و تصمیم‌های اجرایی نیز اخذ شده است. وی با اشاره به تشکیل ستادهای بحران خشکسالی در استان‌ها، گفت: با درخواست وزارت نیرو از شورای‌ عالی آب، هم‌اکنون دستور تشکیل این ستادها با اولویت تامین آب شرب در استان‌های کشور صادر شده است و باید از تمامی ظرفیت ملی در این ستادها استفاده کنیم.
:
وزیر نیرو تاکید کرد: تحرک و فعالیت شرکت‌های آب و آبفا در استان‌ها در این ستاد‌ها بسیار حائز اهمیت است تا از این ظرفیت بتوانند با همراهی استانداران و سایر ارگان‌ها برای اجرای طرح‌های آبرسانی استفاده کنند. وی با اشاره به لزوم تامین اعتبار طرح‌های آبرسانی کشور، ادامه داد: طی نشست‌هایی که با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری داشته‌ایم، مقرر شده است 2 میلیارد دلار اعتبار برای طرح‌های آب کشور اختصاص یابد، چراکه اگر در برخی طرح‌ها تاخیر بیفتد، اجرای طرح دیگر اثرگذار نخواهد بود. چیت‌چیان با اشاره به اعتبار مناسب طرح‌های آبرسانی روستایی در بودجه سال آینده کشور، گفت: بیش از 2 هزار میلیارد تومان از منابع مختلف برای اجرای مجتمع‌های آب روستایی اختصاص یافته است که امیدواریم با این رقم، شاهد تحول اساسی در بخش آب روستایی باشیم.
:
 اعتبار اضطراری برای کیفیت آب
:
وی همچنین با اشاره به موضوع کیفیت آب شرب گفت: ارتقای کیفیت آب از اولویت‌های محوری به‌ویژه در کلان‌شهرها است و وزارت نیرو 1200 میلیارد تومان اعتبار اضطراری در این زمینه از رئیس‌جمهوری درخواست کرده و این درخواست پذیرفته‌ شده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: با وجود افزایش اعتبار بخش آب در بودجه سال آینده، این اعتبار پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و باید با روش‌های مختلف از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.
:
شرایط خاص از نظر منابع آبی در کشور در حالی است که در گزارش بانک جهانی که ماه گذشته بر اساس سرانه منابع آبی تجدیدپذیر کشورها منتشر شد، ایران در رده بندی فقر منابع آبی بین ۱۷۷ کشور جهان در رتبه ۶۹ قرار گرفت. سرانه منابع آبی تجدیدپذیر در ایران 1659 مترمکعب اعلام شده است که کمتر از 108 کشور جهان است.
:
فقیرترین کشورها از نظر منابع آبی تجدیدپذیر کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند. کویت از نظر فقر منابع آبی در صدر رده‌بندی جهانی قرار دارد؛ به طوری که سرانه منابع آبی تجدیدپذیر در این کشور صفر اعلام شده است. پس از کویت، بحرین با سرانه 3 مترمکعبی و امارات با سرانه 16 مترمکعبی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. سرانه منابع آبی تجدیدپذیر در قطر نیز 26 مترمکعب و در عربستان 83 مترمکعب اعلام شده است.
:
غنی‌ترین کشور از نظر منابع آبی ایسلند است. سرانه منابع آبی تجدیدپذیر در این کشور 525 هزار مترمکعب اعلام شده است. سرانه منابع آبی تجدیدپذیر در برخی کشورهای دیگر به مترمکعب عبارت است از: مصر 22، روسیه 30056، ترکیه 3029، ایتالیا 3030، هند 1155، آلمان 1327، عراق 1053، چین 2072، انگلیس 2262 و آمریکا 8914 مترمکعب . در این گزارش، سرانه منابع آبی تجدیدپذیر، شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی، برای هر کشور محاسبه شده است و کشورهای جهان از نظر فقر آبی رده‌بندی شدند.

ظرفيت مخازن سدهاي كشور هم‌اکنون ۴۸ ميليارد و 800 میلیون مترمكعب است که بر این اساس، درصد پر بودن این مخازن، ۴۱ درصد گزارش شده است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین