امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷ Friday, 19 April 2024

نوبخت: دولت اصلاً خواهان افزایش نرخ ارز نیست

نوبخت: دولت اصلاً خواهان افزایش نرخ ارز نیست

سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت اصلاً خواهان افزایش نرخ ارز نیست و ما به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در خصوص نوسانات اخیر قیمت ارز در بازار ، اظهار کرد: در رابطه با برابری نرخ ریال و دلار و دیگر ارزها دو عامل اقتصادی و عوامل مقطعی که حتی می‌تواند روانی باشد، تأثیرگذارهستند. نوبخت با بیان اینکه عوامل اقتصادی بلندمدت تعریف می‌شوند، خاطرنشان کرد: در تحلیل بازار متوجه می‌شویم همه چیز در آینده نشان از این دارد که با مشکل ارز مواجه نخواهیم شد، هر چند که قیمت نفت کاهش یابد. چون ما در بودجه 95 حداقل وابستگی را به نفت قائل شده‌ایم.
:
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه در آینده بازار ارز نگرانی از افزایش مقدار عرضه ارز وجود ندارد، گفت: در آینده امکانات و دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد، بنابراین عقل اقتصادی به افزایش ناگهانی قیمت اخیر ارز در هفته گذشته پاسخ مثبت نمی‌دهد. پس می‌تواند موضوعی کوتاه مدت و مقطعی باشد. وی با بیان اینکه ممکن است افزایش قیمت ارز در هفته گذشته مرتبط با سفرهای پایانی تعطیلات و یا ارز احیا شده توسط زائران و یا حتی برخی عوامل روانی کوتاه‌مدت باشد که در واقعیت هیچ پشتوانه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی از منابع ارزی متناسب برخوردار است و می‌تواند بازار را کنترل کند و دولت اصلا خواهان افزایش نرخ ارز نیست.
:
نوبخت با بیان اینکه دولت می‌خواهد فاصله بازار غیررسمی نرخ ارز به بازار دولتی در منطقه بینابینی به هم نزدیک شوند، اظهار کرد: دولت بر خلاف آنچه در اخبار غیررسمی و شایعات گفته می‌شود خواهان افزایش نرخ ارز نیست چون در این صورت دولت نیز زیان خواهد دید. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که نوسانات اخیر مثل اسفندماه سال گذشته باشد و ان‌شاءالله تا هفته آینده شاهد بازار ارزی منطقی و باثبات باشیم.
:
نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاق تأسف بار اخیر در مکه و واکنش دولت ایران، گفت: حادثه مکه بسیار تأسف‌بار بود که تعدادی از مسلمانان در این حادثه جان باختند و مجروح شدند و ما برای شفای مجروحان دعا می‌کنیم. وی با بیان اینکه این حادثه غیرعمدی بوده است، اما از کشوری که مهمان دعوت می‌کند توقع داریم در خصوص اقدامات تأمینی اقدامات لازم را از قبل انجام دهد، تصریح کرد: دولت این مسأله را پیگیری خواهد کرد و ما معتقدیم دولت عربستان باید مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به حجاج و مهمانان خود داشته باشد و برای سلامتی آنها اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهد.
:
نوبخت همچنین به حادثه دو نوجوان ایرانی در فرودگاه مکه اشاره کر د و گفت: این موضوع نیز در دست جریان است و دولت عربستان برخورد جدی داشته است و دستگاه قضایی عربستان این موضوع را رها نکرده و حتی احتمال مجازات های سنگین برای متخلفان وجود دارد. بنابراین اطمینان نسبی داریم که پرونده در عربستان به صورت جدی بررسی می‌شود. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت سهام عدالت، گفت: وزارت اقتصاد دست‌اندرکار این موضوع است و تلاش بر این است که از سهام عدالت به نحو بهتری در راستای افزایش قدرت خرید خانوارها و اثربخشی آن در اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
:
نوبخت همچنین در رابطه با بودجه سال 95 با اقتصاد مقاومتی گفت: در مقدمه اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است که برای افزایش رشد اقتصادی با برخورداری از همه ظرفیت های داخلی استفاده شود و از طریق بهبود روابط با کشورهای دیگر و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم و همه رویکرد بودجه 95 افزایش رشد اقتصادی به همراه مهار تورم و کاهش وابستگی بودجه به نفت است البته در این راستا صرفه‌جویی هزینه‌های جاری را نیز مدنظر داریم.
:
سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت قرارگاه اقتصاد مقاومتی و اینکه مسئولیت آن فقط به عهده قوه مجریه است و یا قوای دیگر نیز در آن نقش خواهند داشت، گفت: این ستاد در قوه مجریه تشکیل خواهد شد که رئیس جمهور مسئولیت آن را به معاون اول سپرده‌اند و تا آنجایی که اطلاع دارم در راستای بهره گیری از ظرفیت‌های سایر قوا و دستگاه‌های غیردولتی آقای جهانگیری جلساتی نیز با برخی نیروهای سپاه و بسیج داشته‌اند و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در دست تنظیم است.
:
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا قانون هدفمندی یارانه‌ ها در بودجه سال 95 نیز دنبال خواهد شد، گفت: هرچند در قانون یک دوره پنج‌ساله تا پایان برنامه پنجم برای تعدیل نرخ‌ها در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم پیگیری هدفمندی یارانه‌ها با حمایت از بخش تولید در قانون بودجه 95 نیز در نظر گرفته شده است و همچنان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در جریان خواهد بود. البته برای اقدامات و فازهای بعدی هدفمندی یارانه‌ها هرساله اقدام کرده و تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم.
:
وی در پاسخ به این سوال که ‌آیا در ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده برنامه ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی داریم، گفت: دولت در حال حاضر هیچ تصمیمی برای اینکه در سال 95 قرار باشد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، ندارد و ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست و می‌تواند نحوه توزیع منابع را در بر بگیرد.
:
نوبخت در پاسخ به سوالی در رابطه با تأکید اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد عده‌ای تندرو مردم را نابود کنند ، در تشریح برنامه‌های دولت در این راستا ، گفت: این سیاست مشخص از سوی رئیس جمهور است. البته در دیدگاه دولت افراد تندرو کسانی هستند که فراقانونی عمل می‌کنند و ما از انتقادهای جوانان انقلابی استقبال می‌کنیم. وی در رابطه با توجه دولت به مسائل اجتماعی در کنار موضوعات اقتصادی، گفت: تنها یک بخش از برنامه ششم مربوط به توسعه اقتصاد است. بنابراین مسائل اجتماعی نیز مدنظر دولت بوده است، اما به خاطر اهمیت موضوع اقتصادی اکثر سوالات و توقعات در حوزه اقتصادی متمرکز شده‌اند که این به معنای عدم توجه دولت به موضوعات دیگر نیست.
:
نوبخت همچنین در رابطه با کاهش قیمت نفت و تأثیرات آن گفت: قیمت نفت کاهش داشته است و ممکن است حتی از این رقم پایین‌تر آید، بنابراین در بودجه سال 95 بر اساس کمترین قیمتی که نفت می‌تواند داشته باشد تصمیم گیری شده است و باید بودجه 22 میلیون دلاری را پیش‌بینی می‌کردیم که در مقایسه با سنوات گذشته که تا 120 میلیارد دلار بود بسیار متفاوت است. بنابراین ما تا هر قیمتی که نفت کاهش پیدا کند اجازه نمی‌دهیم بازار جمهوری اسلامی ایران واگذار به کشورهای دیگر شود و هر قدر کشورهای دیگر زمینه‌سازی کنند تا ایران منصرف شود ما بر رسیدن به سهم عادلانه ایران بر بازار نفت تأکید می‌کنیم.
:
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حق بیمه تاکسیرانان گفت: سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بیمه‌ها اقدام می‌کند و معمولاً حسابی میان دولت و این سازمان وجود دارد که سازمان تأمین اجتماعی باید به تعهدات پیشین خود عمل کند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت واگذاری واحد تولیدی آلومینیوم گفت: این واگذاری از طریق مزایده انجام شده است و هر کس در مزایده بیشترین قیمت را بدهد برنده می‌شود و نتیجه آن باید از طریق سازمان خصوصی‌سازی اجرایی شود. البته در جریان هستم خریدار حتی مبلغ 400 میلیون تومان بیش از نتیجه مزایده برای پرداخت اعلام آمادگی کرده و در این زمینه قوه مجریه و نهادهای نظارتی اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا شاهد هیچ‌گونه تخلفی نباشیم.
:
وی در مورد قانون حمایت از صنعت خودرو و آیین‌نامه اجرایی آن گفت: این موضوع در حال حاضر در دولت مطرح نیست و ممکن است در یکی از کمیسیون‌ها در حال بررسی باشد که آن را پیگیری می‌کنیم.
:
نوبخت همچنین در مورد احتمال دیدار رئیس جمهور در سفر به سازمان ملل با سران کشورها، گفت: انجام این دیدارها قطعی است چرا که درخواست‌های متعددی از سران کشورها برای ملاقات با رئیس جمهور آمده است که با توجه به زمان و منافع جمهوری اسلامی ایران در مورد انجام آنها و پاسخ مثبت به درخواست‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. سخنگوی دولت در رابطه با درگیری‌های طایفه‌ای در یکی از روستاهای استان خوزستان،گفت: دولت از طریق مجاری قانونی شرایط تأمینی لازم را فراهم می‌کند. البته این نزاع‌ها در هر جایی ممکن است و نیروهای انتظامی ما به وقت وارد عمل می‌شوند و اجازه بی‌نظمی نخواهند داد.
:
نوبخت در رابطه با حضور اعضای دولت در برخی احزاب رسمی نیز گفت: طبیعی است که همه وزرا قبل از ورود به دولت از سال‌های گذشته در یکی از احزاب فعال بوده باشند و به طور مثال بنده از سال 78 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم که نظر ما انتقال تجربیات به نسل آینده بود و معتقد بودیم برای توسعه کشور منابع لازم تنها در دست یک جناح نیست و همه باید در جهت توسعه کشور فعالیت کنند. وی با اشاره به اینکه از زمانی که مسئولیت اجرایی را عهده‌دار شده‌ام به جهت حجم فراوان کارها فرصت حضور درحزب و فعالیت حزبی را ندارم، گفت: شاید تنها تعامل من با حزب خلاصه به دید و بازدیدهای عاطفی شود. البته تأکید می‌کنم هرگونه فعالیت حزبی از سوی مسئولین دولتی خلاف قانون نیست اما آنچه مهم است این است که هیچ یک از اعضای دولت که در احزاب حضور دارند نباید از امکانات دولتی برای فعالیت‌های حزبی استفاده کنند که این موضوع همواره مورد تأکید رئیس جمهور است.
:
نوبخت در جواب سوالی در مورد اظهارنظرهایی مبنی بر عدم هماهنگی سخنگوی دولت با اعضای دولت و احتمال تغییر سخنگو، گفت: در جلسات سخنگوی دولت نظر رسمی دولت توسط بنده اعلام می‌شود و حرف‌های من نظرات شخصی‌ام نیست. چون وقتی اینجا در خدمت خبرنگاران هستم از طرف دولت صحبت می‌کنم و اگر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پاسخگوی خبرنگاران باشم در جایگاه مسئولیت بودجه ریزی کشور سخن خواهم گفت.
:
وی توضیح داد: اگر نظر کسی مخالف با مواضع اعلامی بنده در جلسات سخنگوی دولت است او نظرش هماهنگ با دولت نیست و البته اشکالی در این زمینه وجود ندارد چون به طور مثال یک مسئول بخش صنعت می‌تواند مواضعی در حوزه مربوط به صنعت اعلام کند و در این راستا آقای مهندس نعمت‌زاده مردی بسیار فهیم و با دانش و تجربه هستند که دلسوز بخش صنعت‌اند و نظراتشان را در راستای تأمین منافع بخش صنعت مطرح می‌کنند. اما آنچه که بنده در جلسات دولت می‌گویم با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات مدنظر دولت است.
:
وی افزود: نظراتی که وزیر صنعت و معدن مطرح می‌کنند ممکن است ضمن درست بودن فقط با نگرش بخشی برای صنعت و معدن مطلوب باشد اما دولت‌ ملاحظاتی دیگر دارد که من در عرایض خودم آنها را نیز در نظر می‌گیرم. پس اگر قرار باشد کسی خودش را با دیگران هماهنگ کند سخنگوی دولت نیست که خود را با تک‌تک دستگاه‌ها هماهنگ کند. بلکه دستگاه‌های محترم باید خود را هماهنگ کنند.
:
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور آمانو در سفر به ایران در مجلس و کمیسیون برجام، گفت: هنوز این موضوع برای تصمیم‌گیری در دولت مطرح نشده است و باید در این رابطه مجلس از دولت درخواست کند و این موضوع باید در برنامه‌های آقای آمانو نیز گنجانده شده باشد. بنابراین دولت هنوز به صورت رسمی در این رابطه تصمیم‌گیری نکرده است.  سخنگوی دولت در ابتدای جلسه امروز با خبرنگاران با اشاره به اینکه بخشنامه بودجه سال 95 از سوی رئیس جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، گفت: این بودجه از دو بخش احکام و ارقام تشکیل شده است و خط مشی تهیه و تنظیم بودجه در بخشنامه‌ای که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد راهنمای عمل دستگاه‌های اجرایی برای تنظیم پیشنویس لایحه سال 95 است.
:
وی با بیان اینکه احکام بودجه در سال 95 متفاوت با بودجه سال‌های پیشین است و از نظر شکلی نیز با بودجه‌های قبلی متفاوت است، خاطرنشان کرد: بودجه سال 95 بدون تبصره و به صورت لایحه تقدیم مجلس می‌شود چون تبصره‌های تکراری را به عنوان قانون تنظیم برخی مقررات مالی دولت قبلاً به مجلس داده‌ایم و تصویب شده است.
:
نوبخت با بیان اینکه ارقام در سال 95 بر اساس منابع و مصارف مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود منابع عمومی بودجه عمومی 213 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه 95 15 درصد رشد داشته است و در بودجه تنها 30 درصد وابستگی به نفت مدنظر قرار گرفته و مبلغ 213 هزار میلیارد تومان به صورت عملیاتی بودجه‌ریزی شده است. وی با اشاره به اینکه بخشی از بودجه به عنوان اعتبارات هزینه‌ای و حدود 166 هزار میلیارد تومان است، گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان اعتبارات عمرانی در سال 95 بیش از 38 هزار میلیارد تومان است که 28.7 درصد رشد داشته و در صورت اجرای سناریویی دیگر این رشد حتی می‌تواند تا 36 درصد نیز افزایش یابد.
:
نوبخت با اشاره به اینکه پیشنویس لایحه قانون برنامه ششم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به هیأت وزیران تقدیم شده است و از فردا در جلسات هیأت وزیران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: حدود 4.1 درصد رشد اقتصادی را با بودجه سال 95 پیش‌بینی می‌کنیم و نرخ تورم نیز بین 10 تا 11 درصد خواهد بود. سخنگوی دولت در رابطه با پیشرفت پرداخت‌های عمرانی نیز گفت: طبق آخرین گزارش خزانه ملی در تاریخ 19 شهریورماه مبلغ اعتبارات عمرانی پرداخت شده 7 هزار و 230 میلیون تومان بوده و بیش از 850 میلیارد تومان پرداخت طرح‌های عمرانی به صورت اسناد خزانه اسلامی انجام شده و 2 هزار و 100 میلیارد تومان هم به عنوان اعتبارات طرح‌های عمرانی مهار آب‌های مرزی پرداخت شده است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین