امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷ Saturday, 20 April 2024

نیرویی در عراق نداریم/ در صورت درخواست، به عراق کمک تسلیحاتی می‌کنیم

نیرویی در عراق نداریم/ در صورت درخواست، به عراق کمک تسلیحاتی می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که روسیه و ایران به سیاست‌های حمایتی‌شان در قبال سوریه و تلاش برای ایجاد راه حلی برای بحران این کشور ادامه خواهند داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، حسین امیرعبداللهیان که در روسیه به سر می‌برد، در کنفرانس خبری در مسکو بیان کرد : تهران و مسکو بر ادامه حمایت‌هایشان از مساله سوریه و ملت این کشور به واسطه ارائه کمک‌های انسانی و تلاش برای ایجاد راه حلی برای بحران آن تاکید دارند.

 

وی افزود: سیاست‌های روسیه و ایران در قبال سوریه گام‌های ضد سوری آمریکایی‌ها را با شکست مواجه کرد.

 

امیرعبداللهیان در ادامه به حوادث عراق اشاره کرد و ادامه داد: آنچه در این کشور جریان دارد در نتیجه دخالت‌های خارجی و اشتباهات استراتژیک در سیاست‌های آمریکایی‌ها در استفاده از گروه‌های تروریستی تندرو علیه دولت سوریه است و امروز همین اشتباه را به واسطه حمایت از گروه تروریستی داعش در قبال عراق مرتکب شده است و هیچ اقدامی هم از سوی آمریکایی‌ها در خصوص مبارزه با تروریسم در عراق اتخاذ نشده است.

 

وی تاکید کرد: تهران و مسکو بر حمایت از دولت عراق مصمم هستند و ما هرگز به گروه‌های تروریستی اجازه نخواهیم داد که کنترل عراق را به دست گیرند. هم‌چنین مواضع ایران در قبال کشورهایی که سعی می‌کنند از تروریسم به عنوان ابزاری در سیاست‌های‌شان استفاده کنند، منفی خواهد بود چرا که هرگونه تغییر در عراق بر کشورهای همجوار و منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

 

این دیپلمات ایرانی ادامه داد که‌ حوادث عراق به واسطه توطئه‌های خارجی انجام شده و آمریکایی‌ها تروریست‌ها را نادیده گرفتند و آنها را نمی‌بینند ولی از دولت عراق به دلیل تغییر ساختار سیاسی در این کشور که در راستای خدمت به منافع است، انتقاد می‌کنند.

 

بنابر گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، وی تاکید کرد که ائتلاف شیعیان در عراق مانعی قوی در برابر شبکه دولت عراق و شام (داعش) به شمار می‌رود. حل مساله عراق باید بر اساس اصل مبارزه با تروریسم و توجه به اوضاع داخلی این کشور بر اساس قانون اساسی آن باشد.

 

امیرعبداللهیان درباره کمک‌های ایران به عراق نیز گفت: کمک‌هایی که ایران به عراق دارد کمک‌های مشورتی است تا این کشور بتواند به مبارزه با تروریسم بپردازد. ما نیرویی در خاک عراق نداریم و طرحی هم برای حمایت نظامی نداریم چرا که عراق خود صاحب ارتش قدرتمندی است همچنانکه از گروه‌های شیعی مسلح نیز برخوردار است اما اگر بر اساس قوانین بین‌المللی درخواستی (از سوی عراق) ارائه شود، می‌توان کمک تسلیحاتی به عراق داشت.

 

وی افزود: ایران بر استقلال و حق حاکمیتی عراق و یکپارچگی اراضی آن تاکید دارد و هر گونه تغییر در آن باید بر اساس قانون اساسی آن که قانونی پیشرفته است، انجام شود هم‌چنین قدرت در عراق فدرالی و مبتنی بر وحدت ملی است و ایران مخالف اقداماتی است که بر خلاف قانون اساسی عراق باشد.

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران معتقد است آمریکایی‌ها نمی‌توانند جنگ جدیدی را در منطقه به راه بیاندازند. آنها به دنبال ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای در این کشور هستند. آمریکایی‌ها می‌خواهند اوکراین جدیدی را در عراق ایجاد کنند.

 

وی با اشاره به حضور داعشی‌ها در عراق گفت: گروه تروریستی دولت عراق و شام، زاییده سیاست‌های آمریکا در عراق و ابزاری در دست آمریکایی‌ها است تا از آنها برای تحقق خواسته‌های‌شان در منطقه استفاده کند.

 

امیرعبداللهیان هم‌چنین به ملاقاتش با میخاییل باگدانف، همتای روسی‌اش اشاره کرد و افزود: در این دیدار بر این مساله تاکید شد که آمریکا جایز نیست از تروریست‌ها به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی‌اش استفاده کند چرا که حمایت از تروریسم خطراتی را برای کشورهای منطقه و خود آمریکا به همراه خواهد داشت.

 

بنابر گزارش الدستور، وی در این دیدار گفت: هرگز به بقایای نظام صدام و گروه‌های تروریستی تکفیری اجازه نخواهیم داد امنیت منطقه را در معرض خطر قرار دهند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین