امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۰ Saturday, 20 April 2024

وزير امور خارجه: به مرحله بسیار حساسی رسیده‌ایم

وزير امور خارجه: به مرحله بسیار حساسی رسیده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان اراده سیاسی طرف مقابل را لازمه رسیدنِ مذاکرات هسته‌ای به یک سرانجام قابل قبول دانست.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ،محمد جواد ظریف امروز (سه‌شنبه) پس از ورود به وین، پایتخت اتریش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه مذاکرات به مرحله‌ بسیار حساسی رسیده است، گفت: در این مرحله با اراده‌ سیاسی و عزم و با کار فراوان امکان پیشبرد کار هست. وی افزود: بیش از همه به اراده‌ سیاسی طرف مقابل برای رسیدن به یک سرانجام قابل قبول نیاز است. ظریف تصریح کرد: مردم ایران تنها توافقی را خواهند پذیرفت که عادلانه باشد و این موضوع را طرف مقابل نیز درک کرده است.
:
ظریف با بیان این که در سفر به تهران ، مشورت هایی صورت گرفت، گفت: مذاکرات قطعا در حال پیشرفت است و به مرحله بسیار حساسی رسیده است. وی حضور صالحی در مذاکرات را بسیار مفید دانست و افزود: این حضور با وجود مشکلات سلامتی ایشان، نشان دهنده جدیت ایران در مذاکرات است. وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به وین از در پشتی هتل کوبورگ وارد محل مذاکرات شد. دیدار ظریف و همتای آمریکایی‌اش پیش‌از ظهر امروز(به وقت محلی) برگزار می‌شود.
:
وزیر خارجه کشورمان که روز یکشنبه از وین به تهران بازگشته بود در روز ضرب‌الاجل مذاکرات جامع هسته‌ای به پایتخت اتریش بازگشت تا به گفت‌وگوها با همتایان خود در گروه 1+5 ادامه دهد.بیش از یک ماه است که هیات‌های کارشناسی و فنی ایران و 1+5 مذاکرات را به طور فشرده و مستمر با هدف نگارش متن توافق جامع هسته‌ای آغاز کرده‌اند و در هفته جاری با پیوستن وزیران خارجه دو طرف، مذاکرات به مراحل حساس و دقیقه 90 خود رسیده است. وزیران خارجه ایران و 1+5 طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری مذاکراتی را به طور دو جانبه، چند جانبه و داخلی داشتند تا برخی موضوعات مهم باقی‌مانده که هنوز راه حل‌ها برای آنها نهایی نشده است را حل و فصل کنند اما در پایان این دو روز دو طرف به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به یک جمع بندی نهایی به وقت و مشورت‌های بیشتر نیاز دارند.
:
از این رو مذاکرات برای روزهایی که معلوم نیست چند روز خواهد بود و آن را در ساعت صفر قرار می‌دهد از امروز سه‌شنبه 9 تیرماه تا ساعت و روزی نامعلوم در روزهای آینده ادامه می‌یابد.
:
این دور از مذاکرات مثل سایر مذاکرات قبلی که به توافق ژنو و بیانیه لوزان ختم شد فضای بیم و امید خاکستری را ایجاد کرده است و هر چه زمان پیش‌ می‌رود این فضا پررنگ‌تر می‌شود. از امروز ماراتن هسته‌ای در راند سوم یک بار دیگر به دور نهایی وارد می‌شود و شرکت کنندگان در آن، ضعیف یا قوی باید از خط پایان بگذرند ولو زمان بازی به درازا بکشد. با وجود اینکه محمد جواد ظریف هنگام ترک وین به سمت تهران اعلام کرد بازگشتش به تهران از قبل پیش بینی شده بود اما بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران رسانه‌ای بر آن هستند تا نتیجه این رفت و برگشت فوری راهگشای مذاکرات باشد.
:
علی اکبر صالحی در حالی ظریف را در روزهای پایانی مذاکرات همراهی می کند که به گفته اعضای تیم مذاکره کننده مشورت های فنی وی در طول چند ماه گذشته بسیار به حل و فصل مسایل و اختلاف‌ها کمک کرده است. همتای صالحی، ارنست مونیز از اوایل هفته جاری در وین به سر می برد.
:
محمد جواد ظریف پس از ورود به وین، (پیش از ظهر امروز ) در روز ضرب الاجل با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار می کند که باید دید نتیجه این دیدار چه خواهد بود. موضوع دسترسی به سایت های هسته ای و غیر هسته ای در چارچوب حل ابعاد نظامی احتمالی، نظام بازرسی ها از ایران در طی اجرای توافق جامع، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سایت فردو از جمله مهم ترین موضوعاتی است که هنوز به لحاظ فنی راه حل‌ها برای آنها نهایی نشده است و این انتظار و امید وجود دارد که در رفت و آمدهای اخیر وزیران خارجه دو طرف برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. علاوه بر اینها ساز و کار اجرای توافق جامع و زمان بندی آن از موضوعات مورد بحث است. هم چنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز به وین سفر می‌کند و عصر با ظریف دیدار می کند.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین