امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶ Friday, 19 April 2024

پروژه های نیمه تمام آذربایجان غربی و دغدغه های پیش رو

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر: وضعیت پروژه های نیمه تمام در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی روایتی است که از این استان به عنوان دیار پروژه های نیمه تمام ساخته است، پروژه هایی که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره برداری را نچشیده اند....

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر: وضعیت پروژه های نیمه تمام در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی روایتی است که از این استان به عنوان دیار پروژه های نیمه تمام ساخته است، پروژه هایی که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره برداری را نچشیده اند.

پروژه های نیمه تمام در آذربایجان غربی موضوعی است که در طول سالهای گذشته بارها مورد انتقاد مردم قرار گرفته و کار به جایی رسیده که این موضوع به یکی از دغدغه های جدی رسانه ها و مطبوعات محلی استان تبدیل شده است.
آذربایجان غربی بیش از 2 هزار پروژه نیمه‌تمام شامل پروژه‌های استانی و مصوبات سفر دارد که به اتمام رساندن این پروژه‌ها عزم راسخ مسئولان استان را می‌طلبد ولی این استان غالبا به دلایلی از تخصيص بودجه هاي طرح ها و پروژه هاي نیمه تمام محروم می شود.
این استان به دلیل برخورداری از شرایط ویژه توریستی و جغرافیایی، کشاورزی و صنعتی و جاذبه های منحصر به فرد طبیعی، می تواند جایگاه خاصی در سرمایه گذاری و صنعت داشته باشد و در حالیکه عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی است ولی اقدام خاصی برای جذب سرمایه گذاری و اجرای طرح های ملی در سطح استان و منطقه دیده نشده و این استان با دارا بودن ظرفيت ها و پتانسيل هاي مختلف در حوزه هاي گوناگون چه صنعتي ، چه كشاورزي و … متاسفانه به اندازه توانمندي ها نتواسته رشد و توسعه يابد.
از سوی دیگر، توجه به ظرفیت های سرمایه گذاری، فرصتی برای توسعه آذربایجان غربی است و بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاران توانمند، راهی برای تسریع حركت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است و آذربایجان غربی در این بین با توجه به وجود پتانسیل ها و ظرفیتهایش مستعد و آماده سرمایه گذاری است.
پتانسیل های عظیم سرمایه گذاری در حالی در آذربایجان غربی به وفور دیده می شود که متاسفانه تاکنون طرح توجیهی و ملی قابل دفاعی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان اجرایی بخش های مختلف ارایه نشده است.
نیم نگاهی به طرح ها و پروژه های استان نشان می دهد که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از این طرح ها نیاز فوری استان است. همین طرح نجات درياچه اروميه كه با مسايل زيست محيطي و ساير جانبه هاي اجتماعي معضلي براي حاكميت مي تواند محسوب شود، كاري از پيش نبرده است. یا همین طرح راه آهن میاندواب، مهاباد و ارومیه که می توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.
یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند. این در حالی است که آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت ها، قابلیت ها و زمینه های سرمایه گذاری از نظر تعداد و ارزش اعتباری پروژه ها، موقعیت مناسبی در بحث پروژه های مهر ماندگار ندارد حتی برخی از این پروژه ها که قرار بود تا پایان دولت دهم افتتاح شوند، هنوز به اتمام نرسیدند.
از سوی دیگر؛ 48 طرح مهر ماندگار از جمله پتروشیمی مهاباد، راه‌آهن میاندوآب – ارومیه، اتمام ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه، تالار مرکزی ارومیه، سد سیلوه و سد چپرآباد، 14 پروژه در حوزه‌های آب و خاک، هشت طرح بزرگ صنعتی و 4 طرح در حوزه ورزش در استان شناسایی شده است که باید تا آخر دولت دهم به اتمام می رسید که بخش عمدی از این طرح ها نیز نیازمند بهره گیری از اعتبارات ملی است.
آمارها نشان می دهد که از میان این طرح ها پروژه راه آهن مراغه – ارومیه جزو مهمترین آنها است که قطعه نخست آن مورد بهره برداری قرار گرفته است و این طرح مهم و زیربنایی هم اکنون به طور متوسط از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و پیش بینی می شود تا شهریور ماه سال آینده بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.
این در شرایطی است که سال گذشته به دلیل تشدید تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی در پرونده هسته ای ، یکی از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بود و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.
آمارها نشان می دهد که با درنظر گرفتن اعتبارات هزينه اي ابلاغ شده سرانه براي هركارمند رسمي ، پيماني و قراردادي در استان 123 ميليون ريال است و اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي استان نیز در سال 91 ، 283 ميليارد تومان بوده است كه در سال جاري اين ميزان با رشد 8 درصدي 306 ميليارد تومان شده است.
به گفته مسئولان استانی، اعتبارات ملي استاني شده در سال جاري 186 ميليارد تومان است و در سال گذشته اين ميزان 292 ميليارد تومان بوده است كه با در نظر گرفتن اين كه در سال جاري 10 پروژه در استان كه استاني بودند به ملي تبديل شده است و اگر اين موضوع را در نظر بگيريم ، رشد ، در ميزان اعتبارات اين بخش را نيز شاهد خواهيم بود.
این در شرایطی است که وضعیت پروژه های نیمه تمام در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی روایتی است که از این استان به عنوان دیار پروژه های نیمه تمام ساخته است، پروژه هایی که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره برداری را نچشیده اند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین