امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۲ Saturday, 20 April 2024

کلینتون:آمریکا در حال عقب‌نشینی از صحنه جهانی است

کلینتون:آمریکا در حال عقب‌نشینی از صحنه جهانی است

هیلاری کلینتون از شکست در سوریه به دلیل تصمیم دولت آمریکا برای در حاشیه ماندن در مسائل این کشور انتقاد کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با جفری گلدبرگ، خبرنگار پایگاه اینترنتی آتلانتیک عنوان کرد: شکست ما در ایجاد یک نیروی جنگنده معتبر متشکل از معترضان اصلی علیه بشار اسد از میان همه گروه‌ها از سکولارها گرفته تا اسلام‌گرایان باعث بوجود آمدن خلا‌ئی شد که افراط‌گران آن را پر کردند.

 

کلینتون در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در خصوص شعاری که اخیرا باراک اوباما در توصیف سیاست خارجی‌اش مبنی بر “عدم انجام هرگونه کار احمقانه” ارائه کرد، گفت: کشورهای بزرگ به اصل سازماندهی نیاز دارند و شعار عدم انجام کار احمقانه یک اصل سازماندهی نیست.

 

به عقیده کلینتون به نظر می‌رسد آمریکا گاه در حال عقب نشینی از صحنه جهانی است.

 

کلینتون همچنین عنوان کرد که انعطاف و پیشرفتی که تروریست‌ها نشان داده‌اند به معنی آن است که آمریکا باید راهبردی جامع را برای مقابله با آن‌ها در پیش بگیرد و در عین حال کلینتون این نبرد را با نبردی که آمریکا علیه کمونیسم به رهبری شوروی سابق به راه انداخت برابر دانست.

 

وی خاطرنشان ساخت: یکی از دلایلی که من در قبال تحولات خاورمیانه نگران هستم ظرفیت گروه‌های افراطگر است که آن‌ها را قادر می‌سازد بر اروپا و آمریکا نیز تاثیر بگذارند. گروه‌های افراطی در حال اداره و کنترل مناطق تصرف شده هستند. آن‌ها هرگز در آنجا نمی‌مانند و تمایل به توسعه خود دارند. علت وجودی آن‌ها مخالفت با غرب و پر کردن جاهای خالی است. همه ما در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیریم. ما برای مهار این افراط گران قرار است چطور اقدام کنیم؟ من درباره مهار، بازدارندگی و شکست آن‌ها بسیار فکر کردم. ما در مهار اتحاد جماهیر شوروی کارمان را خوب انجام دادیم. اما درعین حال اشتباهات زیادی مرتکب شدیم و اقدام به حمایت از افرادی کردیم که حقیقتا کثیف بودند. ما در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا کارهایی انجام دادیم که مشخصا نمی‌توانیم به آن‌ها افتخار کنیم اما دارای یک نوع چارچوب کاری جامع در خصوص اینکه چه کاری قرار است انجام بدهیم بودیم و این منجر به شکست اتحاد جماهیر شوروی و سقوط کمونیسم شد. این ماموریتی بود که ما انجام دادیم.

 

در این مصاحبه کلینتون همچنین در مقام دفاع از اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن برآمد در حالی که پیش از این وی در مقام وزیر امور خارجه آمریکا از سیاست توسعه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری انتقاد می‌کرد.

 

کلینتون تاکید کرد: من عقیده دارم اسرائیل برای پاسخ به موشک‌ها کاری را که باید انجام می‌داد انجام داده است. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد وی در پاسخ به این که آیا اسرائیل به حد کافی برای پیشگیری از مرگ کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه تلاش می‌کند، گفت: خود ما نیز در آمریکا در هنگام تعقیب اهداف تلاش می‌کنیم تا حد امکان محتاط بوده و از غیرنظامیان اجتناب کنیم اما اشتباهاتی رخ می‌دهد. ما نیز چنین اشتباهاتی انجام داده‌ایم و من هیچ کشوری صرفنظر از ارزش‌های آن نمی‌شناسم که چنین اشتباهاتی انجام نداده باشد و فکر می‌کنم که کشورهای دموکراتیک به طرزی واضح در موقعیت جنگ ارزش‌های بهتری دارند اما از نظر من مسئولیت اتفاقات رخ داده در غزه در نهایت متوجه حماس است. در غبار جنگ تشخیص اتفاقاتی که رخ می‌دهد غیرممکن است و در مورد اخیر مربوط به بمباران مربوط به یک مدرسه سازمان ملل در نوار غزه برخی گزارش‌ها می‌گویند که شاید خود ساختمان مدرسه سازمان ملل بمباران نشده و ساختمان مجاور آن که به این مدرسه ضمیمه شده و از آنجا موشک شلیک می‌شده بمباران شده است!

 

کلینتون افزود: من در ذهنم تردیدی ندارم که حماس آغازگر این جنگ بوده است بنابراین مسئولیت نهایی این جنگ به دوش حماس و تصمیم‌هایی که این گروه گرفته است.

 

وزیرخارجه سابق آمریکا همچنین انگیزه یهودی‌ستیزی را یکی از فاکتورهای مهم در انتقادها از اسرائیل دانست.

 

کلینتون خاطرنشان ساخت: شما نمی‌توانید یهودی‌ستیزی را رد کنید به ویژه امروز که می‌بینیم در اروپا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. تظاهرات بیشتری علیه اسرائیل انجام می‌شود تا علیه روسیه که بخشی از اوکراین را تصرف کرده است. میزان بسیار زیاد و چشمگیری از یهودستیزی و خصومت علیه اسرائیل بوجود آمده است.

 

وی در حمایت از استدلال نتانیاهو مبنی بر اینکه “به دلیل بنیادگرایی در خاورمیانه اسرائیل نمی‌تواند در آینده‌ای نزدیک نیروهایش را از کرانه باختری خارج کند” گفت: اگر من هم جای نخست وزیر اسرائیل بودم امنیت برای مردمم می‌خواستم زیرا حتی اگر با محمود عباس 79 ساله، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر اعضای جنبش فتح در تعامل بودم بازهم اسرائیل در مقابل حماس و دیگر حملات فرامرزی محافظت نمی‌شد. با مشاهده سوریه و عراق متوجه می‌شویم که این یک تهدید بزرگ است.

 

کلینتون در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: من همواره در اردوی کسانی بودم که می‌گویند ایران حق غنی سازی ندارد. من می‌دانم که دیگر پای میز مذاکره با ایران نیستم اما عقیده دارم که این مهم است پیامی به هرکس که در پای این میز است بدهیم که تا زمانی که مجموعه محدودیت‌های مشخصی علیه ایران وجود نداشته باشد توافقی نیز نمی‌تواند وجود داشته باشد. ترجیح عدم انجام غنی سازی است. تنها موضع حمایتی بالقوه این است که آن‌ها غنی سازی کمی داشته باشند که نتوانند از آن فراتر بروند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین