امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۹ Tuesday, 23 April 2024

یک فعال سیاسی: اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از دولت سهم‌خواهی نکرده‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های اصلاح‌طلبان این است که هیچ‌گاه سهم‌خواهی نکرده‌اند و منافع جمعی را بر منفعت شخصی ترجیح داده‌اند که نمونه آن را می‌توان در کناره‌گیری آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری دید و آنچه مهم است،‌ این است که باید دید فضا...

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های اصلاح‌طلبان این است که هیچ‌گاه سهم‌خواهی نکرده‌اند و منافع جمعی را بر منفعت شخصی ترجیح داده‌اند که نمونه آن را می‌توان در کناره‌گیری آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری دید و آنچه مهم است،‌ این است که باید دید فضا به کدامین سو می‌رود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص فعالیت‌های اصولگریان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شکست کاندیداهای اصولگرا در برابر گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، آنها تمامی تلاش خود را خواهند کرد تا بخش کثیری از کرسی‌های مجلس را حفظ کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم با بیان اینکه در انتخابات آتی با دو لیست اصلی انتخاباتی روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: دو لیست اصلی این انتخابات، ائتلاف اصلاح‌طلبان است که در ذیل آقای خاتمی شکل می‌گیرد و لیست اصلی دیگر، لیست ائتلاف اصولگرایان است.

مشاور سید محمد خاتمی در ادامه افزود: ممکن در کنار این دو لیست، گروهی از کسانی که خود را اصلاح‌طلب می‌نامند اما رویه اصلاح‌طلبانه نداشته‌اند و همچنین گروه‌هایی مانند جبهه پایداری نیز لیست‌هایی برای حضور در رقابت در انتخابات ارائه بدهند.

*** اجماع اصولگرایان با محوریت جبهه پیروان و علی لاریجانی
وی در پاسخ به این سوال که اصولگرایان با محوریت کدام گروه و طیف به اجماع می‌رسند، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در صورت به اجماع رسیدن اصولگرایان، این اجماع با محوریت گروه‌های میانه‌رو و سنتی‌ای چون جبهه پیروان خط امام و رهبری و افرادی نظیر آقایان لاریجانی شکل بگیرد.

تاجرنیا در خصوص اینکه شانس گروه‌هایی نظیر جبهه پایداری را به چه میزان می‌دانید، ابراز داشت: جبهه پایداری در دوره‌های گذشته که از حمایت دولت سابق برخوردار بود، نتوانست حمایت افکار عمومی را کسب و نظر آنها را به خویش جلب کند و مثلا در شهرهایی مانند قم که آنها کاندیدایی اختصاصی داشتند باز از سایر کاندیداها شکست خوردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تنها برگه برنده جبهه پایداری را رانت دولت گذشته دانست و تاکید کرد: آنها با حمایت و رانت دولت توانستند افراد و کاندیداهای خویش را به سایر لیست‌ها بالاخص لیست اصولگرایان بقبولانند و به نظر می‌رسد با توجه از بین رفتن این رانت و همچنین عملکرد بد دولت سابق، اصولگرایان حاضر نباشند آنها را در لیست‌های خود راه بدهند.

*** جریان اصلاحات با محوریت خاتمی به سمت اجماع حرکت خواهد کرد

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس ششم درباره تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس چیست، تصریح کرد: اگر انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به شکلی باشد که امکان حضور تمامی جریان‌های سیاسی به شکلی آزادانه و عادلانه مهیا باشد، به این دلیل که اصلاح‌طلبان از حمایت اجتماعی بیشتری در میان اقشار جامعه دارند و احتمال به اجماع و ائتلاف رسیدن آنها بیش از سایر جریان‌های سیاسی است، می‌توان گفت احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان است.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نه در حمایت گروه‌های مختلف اجتماعی و نه در خصوص به اجماع رسیدن دغدغه‌ای ندارند، اظهار داشت: تنها مشکلی که می‌تواند راه اصلاح‌طلبان را برای پیروزی در انتخابات ناهموار کند، این است که شرایط انتخابات عادلانه نباشد.

مشاور سید محمد خاتمی در ادامه اضافه کرد: اصولگرایان برای شرکت و رقابت در انتخابات، دغدغه‌ای نظیر ردصلاحیت شدن را ندارند اما چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان که حتی از نظر اصولگرایان افراد میانه‌رو و بی‌‌مشکلی هستند در بسیاری از موارد ردصلاحیت شده یا تائید صلاحیت آنان در آخرین ساعت تائید می‌شود و به همین دلیل ممکن است ما را با مشکل روبه‌رو کند.

تاجرنیا در خصوص اینکه ائتلاف و اجماع اصلاح‌طلبان با چه سازوکاری شکل می‌گیرد، گفت: قاعدتا جریان اصلاحات با محوریت سید محمد خاتمی و شورای مشورتی ایشان در انتخابات آتی به سمت رسیدن به اجماع حرکت خواهد کرد و می‌توان گفت حرکت اصلاح‌طلبان براساس عقلانیت، زمان‌سنجی و گام به گام است.

*** اعتدال گرایی به اصلاح طلبی نزدیک تر است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که بسیاری از تحلیل‌گران اصولگرا اعتقاد دارند که انتخابات آتی مجلس پایان وحدت و همراهی اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان و دولت خواهد بود، اظهار داشت: به زعم بسیاری از خبرگان و فعالان سیاسی، اعتدال‌گرایی یک جریان سیاسی نیست بلکه یک مشی است و در شرایط فعلی مجموعه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب بیشتر بر محوریت اعتدال حرکت می‌کنند.

مشاور سید محمد خاتمی تاکید کرد: این گونه تحلیل‌ها برای ایجاد شکاف و جدایی انداختن میان اصلاح طلبان با دولت است و هرگز چنین اتفاقی که باعث جدایی ما با دولت شود، رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از دولت سهم‌خواهی نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: پیروزی این دولت به دلیل حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و افرادی نظیر سید محمد خاتمی بوده است اما دلیل حمایت ما نه به خاطر کسب منافع بلکه به سبب دوری از افراط‌گرایی و حفظ منافع ملی و روی کار آمدن عقلانیت بوده است.

*** باید منتظر زمان بود
این نماینده اسبق مجلس در خصوص مطرح شدن افرادی نظیر محمد رضا عارف و علی اکبر ناطق نوری برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس ابراز داشت: آقای عارف از جمله چهره‌های شناخته شده، قابل اعتماد و قابل احترام اصلاح‌طلبی است که با حرکت بزرگی که در انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند موجب پیروزی جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در این انتخابات شدند.

تاجرنیا در ادامه گفت: آقای ناطق نوری نیز از جمله چهره‌های اعتدالی و میانه‌رویی است که با عقلانیت و دلسوزی سعی در تلطیف فضا در سال‌های اخیر داشتند.

مشاور سید محمد خاتمی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های اصلاح‌طلبان این است که هیچ‌گاه سهم‌خواهی نکرده‌اند و منافع جمعی را بر منفعت شخصی ترجیح داده‌اند که نمونه آن را می‌توان در کناره‌گیری آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری دید و آنچه مهم است،‌ این است که باید دید فضا به کدامین سو می‌رود و باید منتظر زمان بود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین