امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۸ Friday, 19 April 2024

اخضر ابراهیمی: برای حل بحران سوریه باید طرح ایران مورد توجه باشد

اخضر ابراهیمی: برای حل بحران سوریه باید طرح ایران مورد توجه باشد

فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه گفت که پیشنهاد سیاسی ایران برای حل موضوع سوریه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه عنوان کرد: من به شورای امنیت سازمان ملل گفتم که اگر به دنبال بارقه امیدی برای حل بحران سوریه هستید باید به پیشنهاد ایران مبنی بر بیرون کشیدن همه مبارزان خارجی از سوریه توجه کنید.

 

ابراهیمی اظهار داشت که منظور ایران از این پیشنهاد احتمالا خروج حزب‌الله، نیروهای خودی و نیروهای عراقی نیز بوده است و می‌توان این پیشنهاد را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

ابراهیمی که جایگزین کوفی عنان به عنوان فرستاده برای سوریه شده بود از چند دستگی در شورای امنیت و منطقه برای یافتن یک راه حل سیاسی در قبال بحران سوریه انتقاد کرد.

 

به گفته ابراهیمی مشکل اصلی این بود که سوریه بسیار زود به صورت قطبی درآمد: یک اپوزیسیون سوریه می‌گفتند که هیچ راه حلی با وجود بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور وجود ندارد و دولت سوریه نیز معتقد بود که بدون وجود اسد نمی‌توان به هیچ راه حلی دست پیدا کرد.

 

ابراهیمی همچنین اظهار داشت که تحلیل روسیه نیز در ابتدای کار درست بوده اما غرب آن را به مثابه یک نظر و یک موضع می‌دید. ابراهیمی گفت که روس‌ها معتقد بودند سوریه همانند مصر و تونس نیست و رئیس جمهوری این کشور با سه هفته انقلاب سرنگون نمی‌شود اما کسی این تحلیل را جدی نگرفت.

 

وی همچنین از موضع دولت سوریه نیز انتقاد کرده و گفت که دمشق خود را طلایه‌دار مبارزه با تروریسم در این کشور می‌خواند و هیچ موضوع دیگری را نمی‌پذیرد “این در حالی است که برخورد نامناسب این دولت با ورود بهار عربی به سوریه باعث شد که چنین شرایطی پدید آمده و تروریست‌های خارجی به این کشور سرازیر شوند.”

 

ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: به نظر من کشورهای منطقه تلاش کافی در این راستا نداشته‌اند و همان‌طور که گفتم شاید بیانیه‌ محمد جواد ظریف و سعود الفیصل برای بیرون کشیدن نیروهای خارجی، آغازی مناسب برای حل بحران سوریه باشد.

 

وی همچنین درخصوص توافقی که بین اپوزیسیون و دولت سوریه برای خروج نیروهای مخالف از شهر حمص و پایان محاصره آن صورت گرفت، گفت که هر چند این یک موفقیت به شمار می‌آید اما این امر جزئی از راه حلی مسالمت آمیز نبوده است.

 

ابراهیمی هم‌چنین خطاب به کشورهایی که با بحران سوریه در ارتباط هستند، گفت که اگر اولویت این کشورها مردم سوریه باشد بدون هیچ توجهی به منفعت خود می‌توانند به حل مشکل کمک کنند.

 

وی همچنین درخصوص اظهارنظر اخیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درخصوص اینکه عدم دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوریه برای سازمان ملل یک شکست محسوب می‌شود، تصریح کرد: بان کی مون واقعاً به مردم سوریه و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد اهمیت می‌دهد، اما همان‌گونه که گفتم چند دستگی‌های سوریه مشکل را برای حل این موضوع دو چندان می‌کند.

 

فرستاده سابق سازمان ملل برای سوریه همچنین از توافق سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و همتای آمریکایی‌اش جان کری در تاریخ 27 مه 2013 تمجید کرده و گفت که این توافق گامی بسیار مهم بود.

 

ابراهیمی ضمن اشاره دوباره به پیشنهاد ایران برای حل موضوع سوریه گفت که وقتی سایر کشورهای معتقدند که ایران بخشی از این مشکل است پس این منطقی است که تهران بخشی از راه حل نیز باشد.

 

اخضر ابراهیمی که از سپتامبر 2012 جایگزین کوفی عنان برای حل مشکل سوریه شد اخیرا از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین