امروز: شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۶ Saturday, 27 April 2024

جان کری: خواهان رسیدن به «توافق درست» با ایران هستیم

جان کری: خواهان رسیدن به «توافق درست» با ایران هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات سه روزه با همتای ایرانی خود بر لزوم دست‌یابی به توافقی “درست” با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرد و گفت چنین توافقی بایست “در برابر بررسی‌های دقیق جهانی مقاوم” باشد.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، جان کری، پس از اتمام مذاکرات سه روزه با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف، در شهر مونترو سوییس درباره برنامه اتمی ایران به خبرنگاران گفت که توافق نهایی برای محدود کردن برنامه اتمی ایران باید “در برابر بررسی دقیق جهانی مقاوم باشد”. کری همچنین گفت که هنوز اختلاف‌نظرهای اساسی و تصمیم‌گیری‌های مهمی وجود دارند که باید طی مذاکرات بعدی به آن پرداخت. قرار است مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در روز ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) ادامه یابد.
:
جان کری همچنین تاکید کرد: «هدف این نیست که باری به هر جهت به توافقی برسیم بلکه قصد ما رسیدن به توافق درست است، توافقی که بتواند تاب کنترل و بررسی را داشته باشد.» کری این سخنان را یک روز پس از نطق نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا عنوان کرد. بنیامین نتانیاهو در نطق سه‌شنبه سوم مارس خود گفت که توافق هسته‌ای با ایران مانع دستیابی این کشور به بمب اتم نخواهد شد. او از آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان خواست تلاش کنند تا به “توافقی بهتر” در مذاکرات هسته‌ای با ایران برسند. اسرائيل برنامه اتمی ایران را خطری بزرگ برای موجودیت خود می‌داند و خواستار توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.
:
وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر توافقی که در برابر “بررسی دقیق جهانی مقاوم باشد” به خبرنگاران گفت که سیاست‌ها یا عوامل خارجی او را از مذاکرات منحرف نمی‌کنند. او افزود هر توافقی شامل اقداماتی است که می‌تواند در مدت زمانی که ایران برای تولید یک بمب اتم نیاز دارد وقفه ایجاد ‌کند. رئیس جمهور آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که ایران باید برای فراهم کردن بستر دست‌یابی به توافق جامع٬ فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به‌گونه‌ای تصدیق‌پذیر دست‌کم برای ده سال متوقف کند. به گزارش رویترز٬ گفته‌های باراک اوباما درباره جدول زمانی ۱۰ ساله برای پایان دادن به بحران هسته‌ای ایران٬ نمایانگر یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای کاخ سفید درباره دست‌یابی به توافقی معقول و مطلوب با ایران است.
:
به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز ۹ مارس (۱۸ اسفند) با مقامات جمهوری اسلامی در تهران درباره جزئیات فنی برنامه اتمی ایران به گفتگو بپردازند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (۲ مارس) اعلام کرد که همکاری ایران با این نهاد کند است و آژانس نمی‌تواند اطمینان دهد که تمام مواد هسته‌ای موجود در این کشور در راستای فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار است که ایران و گروه کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) تا ماه ژوئيه به توافق نهایی برسند.
:
ظریف: به تصمیم سیاسی بسیار نزدیکیم

در همين وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران و گروه 1+5 به اتخاذ تصمیم سیاسی «بسیار نزدیک» هستند.محمد جواد ظریف که با شبکه ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، در مورد تفاهم سیاسی گفت: «ما بسیار نزدیک هستیم، بسیار نزدیک، و می‌توانستیم بسیار دور باشیم، اما اگر بشود همانطور که رئیس‌جمهور اوباما گفت، تصمیم سیاسی برای رسیدن به آری را بگیریم، بسیار نزدیک هستیم اما این تصمیم سیاسی را باید همه بگیرند، نه اینکه فقط توسط یک کشور اتخاذ شود و همه هم باید از اعمال فشار غیرضروری برای جلوگیری از یک تصمیم سیاسی که باید از سوی همه برای رسیدن به یک توافق اتخاذ شود، خودداری کنند.»
:
نگرانی در اسرائیل از لطمات دراز مدت نطق نتانیاهو

در همين حال، طق جنجال‌برانگیز بنیامین نتانیاهو، در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای غرب با ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته و موضوع تفاسیر روز نشریات گوناگون بوده است. مطبوعات داخل اسرائیل این سخنرانی را با دقت دنبال کرده‌اند. در اکثر تحلیل‌ها، از لطمه‌های احتمالی این نطق به مناسبات درازمدت امریکا و اسرائیل ابراز نگرانی شده است. از جمله در تفسیر روزنامه اسرائیلی “معاریو” آمده است: «نتانیاهو یک نابغه سیاسی است، البته زمانی که مسئله بر سر ادامه‌ حیات خودش باشد. نطق او در درازمدت بیشتر زیان‌بخش خواهد بود تا سودمند.» از دید مفسر این روزنامه، نتانیاهو با نطق خود “آخرین پل‌های ارتباطی خودش با کاخ سفید را نابود کرد.”
:
مفسر روزنامه “یدیعوت آخرونوت” نیز در تفسیر خود نسبت به موفقیت نطق نتانیاهو ابراز تردید کرده و می‌نویسد: «اسرائیل برای آنکه مانع توافق‌نامه‌ای هسته‌ای با ایران شود، به حمایت بخش وسیعی از دموکرات‌ها نیاز دارد. او اما با سخنرانی خود به جای جذب، آنها را دفع کرد.» به اعتقاد مفسر این روزنامه، نتانیاهو در هنگام نطق خود “نه سانتریفوژهای ایران که حوزه‌های انتخاباتی اسرائیل را در نظر داشت”.
:
در سایت خبری اسرائیلی «ینت» نیز تفسیری به این موضوع اختصاص یافته که در آن از لطمه دیدن بی‌مورد مناسبات اسرائیل و آمریکا سخن رفته است: «به نظر نمی‌رسد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا تأثیری در جلوگیری یا به تعویق انداختن یک توافق‌نامه بد هسته‌ای با ایران داشته باشد. پافشاری او بر ایراد نطق در کنگره، زیان به بار آورد. اگر نتانیاهو در انتخابات آتی اسرائیل پیروز شود، با رئیس‌جمهور و دولتی در آمریکا سروکار پیدا می‌کند که نسبت به او و دولتش موضعی غیردوستانه خواهند داشت.»
:
در تفسیر روزنامه چپ‌گرای «هاآرتص» نیز نظری مشابه ارائه شده و در آن از جمله به مشکلات اسرائیل اشاره رفته است: «نتانیاهو خطری جدی که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند، نادیده می‌گیرد و آن هم اشغال پایان‌ناپذیر مناطق فلسطینی است. این رویا که می‌توان کرانه باختری را تحت اشغال داشت، بدون آنکه جامعه اسرائیلی تحت تاثیر آن قرار نگیرد یا بهایی برای آن نپردازد، محکوم به شکست است.»

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین