امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۸ Thursday, 18 April 2024

ظریف: نمی‌شود با حقوق بشر انتخابی برخورد کرد

ظریف: نمی‌شود با حقوق بشر انتخابی برخورد کرد

وزیر امور خارجه با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در تحریم مردم ایران تصریح کرد: حقوق بشر مجموعه‌ای به هم پیوسته است و محروم کردن مردم از حق غذا، دارو و اینکه بتوانند از پول خود دارو بخرند نقض گسترده وسیع و سیستماتیک حقوق بشر و قابل پیگیری در مجامع حقوقی است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نشست مطبوعاتی مشترک با ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ سخن می‌گفت اظهار کرد: وزیر خارجه پیشین لوگزامبورگ حدود یازده سال پیش سفری به ایران داشت. بسیار خوشحالیم که میزبان هیاتی از این کشور هستیم. سفری به اصفهان انجام شده و امیدواریم با زیبای‌یهای تاریخی ایران از نزدیک در این سفر آشنا شده باشید.

 

وی با بیان اینکه ایران و لوکزامبورگ روابط دیرینه دارند و از حدود 60 سال پیش این روابط برقرار شده آن را خوب توصیف کرد و گفت: در سالهای گذشته از حجم روابط مقداری کاسته شده که امیدواریم با شرایط جدید بتوانیم آن را گسترش دهیم. امروز گفت‌وگوهای خوبی داشتیم فرصت کردیم درباره بحث هسته‌ای و مذاکرات آن صحبت کنیم. گفت‌وگو های خوبی درباره حقوق بشر و دیدگاه‌های مختلفی که در باره آن وجود دارد و زمینه همکاری در این رابطه داشتیم. گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم و امیدواریم این سفر زمینه همکاری بیشتر بین ایران و لوکزامبورگ را فراهم کند.

 

ظریف درباره آغاز برگزاری انتخابات در سوریه از امروز نیز گفت: ما همواره اعتقاد داشتیم تنها راه‌حل فاجعه انسانی و منطقه ای در سوریه این است که مردم این کشور اجازه داشته باشند خود آینده‌شان را تشخیص دهند و حتما صندوق‌های رای بهترین روش تعیین سرنوشت توسط مردم است. ما از خواست همه کشورها درباره تعیین آینده شان حمایت می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم و امیدواریم همه اینگونه رفتار کنند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدیم روند مصالحه در سوریه باید ادامه یابد و همه افراد و گروه‌هایی که به آینده سوریه دلبسته‌اند بتوانند در آینده آن نقش داشته باشند. ما پدیده بسیار خطرناک افراط و فرقه‌گرایی را در منطقه داریم که باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه ما شده و صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که از طریق یافتن راه حل سیاسی که انتخابات قسمتی از آن است امکان برخورد با افراط و خشونت و فرقه‌گرایی فراهم شود.

 

ظریف گفت: ایران به عنوان بازیگر فعال در این منطقه از هر حرکتی برای کمک‌رسانی انسان‌دوستانه واقعی و بدون اهداف سیاسی به سوریه استقبال می‌کند و امیدواریم در هر تلاش واقع بینانه برای رساندن کمک به همه نیازمندان در سوریه همراهی کنیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در رابطه با همکاری ایران و لوکزامبورگ گفت: ما زمینه‌های متعدد همکاری در حوزه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری،‌ فنی،‌ مهندسی،‌ تخصصی، سیمان، نفت و گاز و پتروشیمی داریم. لوکزامبورگ نقش قابل توجهی در اروپا و در سطح جهان به ویژه در زمینه بانکی و سرمایه‌گذاری دارد. امیدواریم با حرکت به سمت جلو بتوانیم شاهد حضور موثر لوکزامبورگ در سرمایه‌گذاری ایران باشیم.

 

وی همچنین در رابطه با موضوعاتی که در مقاله‌اش در نشریه فارن افیرز در رابطه با قدرت مستحکم منطقه‌ای داشت نیز گفت: ایران به عنوان کشوری که از نظر امکانات جغرافیایی و نیروی انسانی و سابقه تاریخی و استقلال سیاسی که نتیجه انقلاب اسلامی و سیاست‌های ایران است توان بازیگری موثر در منطقه و سطح جهان دارد و به عنوان بازیگر جدی منطقه‌ای و قابل توجه در عرصه بین‌المللی که تمایل به گفت‌وگو و فهم مشترک و رسیدن به راه حل‌های مشترک دارد و می‌تواند نقش قابل توجهی ایفا کند که ثبات آفرین است ایفای نقش می‌کند.

 

وی با بیان اینکه این نقش در خلیج فارس و منطقه بسیار قابل توجه است به سفر روز گذشته وزیر کویت به تهران اشاره کرد و گفت: برای ما خلیج فارس از اهمیت استراتژیک برخوردار است و سفر روز گذشته امیر کویت بعد از 50 سال نشان‌دهنده این همکاری‌ها است.

 

ظریف تاکید کرد: امروز ما با کشورهای منطقه روابط بسیار خوبی داریم و امیدواریم این روابط با همه کشورهای منطقه خلیج فارس و همسایگان‌مان سازنده و موثر جلو رود و این تصویری است که ما از آینده ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای داریم.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما برای نشان دادن قدرتمان نیاز به ابزار نظامی و کشورگشایی نداریم ادامه داد: ایران نزدیک به سه قرن است که به هیچ از یک همسایگان تجاوز نکرده اما هر بار که مورد تجاوز قرار گرفته با جدیت و خودباوری و اعتماد به نفس از خود دفاع کرده است و این سابقه خوبی برای کشور ما ایجاد می‌کند که نقش مهم و موثری داشته باشیم و ما برای این هدف آماده همکاری با همه کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی در رابطه با عملکرد اتحادیه اروپا در خصوص سوریه و همچنین استانداردهای دو گانه درباره حقوق بشر گفت: موضوع حقوق بشر و هم چنین تحولات در سوریه هر دو موضوعات پیچیده‌ای هستند ایران آمادگی داشته و دارد که هر چه زودتر بحران سوریه به نتیجه برسد اما آنها که متاسفانه راه حل را نظامی می‌بینند و آن هم آن را به طرفداری از گروه هایی که با ترور و خشونت مانع اجرای خواست مردم سوریه شده‌اند نیاز دارند بار دیگر واقعیت را ببینند.

 

وی گفت: حضور گسترده آوارگان سوری در لبنان در انتخابات را ببینند و شاهد باشند که چرا مانع می‌شوند که مردم سوریه خودشان تصمیم‌گیری کنند چرا درباره آینده سوریه پیش داوری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مردم سوریه خود به نتیجه برسند اگر تمایل دارید که بحث حقوق بشر به صورت جدی مورد حمایت قرار گیرد نیاز است به آن نه به عنوان ابزار بلکه به عنوان هدف همانطور که اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام می‌کند نگاه کنیم.

 

وی همچنین درباره اینکه نقض گسترده حقوق مردم ایران، تحریم های بانکی که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا وضع شده و باعث محدودیت دسترسی به دارو و مواد غذایی شده آیا تناقضی با سیاست اتحادیه اروپا در رابطه با حقوق بشر ندارد گفت: باید توجه کرد که محروم کردن مردم از دارو نقض حقوق بشر و نقض حق حیات است. نمی‌شود با حقوق بشر انتخابی برخورد کرد. حقوق بشر مجموعه ای به هم پیوسته است که جامعه جهانی از اجلاس حقوق بشر در تهران در سال 1968 تصمیم گرفت همه حقوق به هم پیوسته هستند بنابراین محروم کردن مردم از حق غذا، دارو و اینکه بتوانند از پول خود دارو بخرند حتما نقض گسترده، وسیع و سیستماتیک و جدی حقوق بشر و قابل پیگیری در محافل بین المللی است.

 

ظریف گفت: خوب است ما اگر به پیگیری این موضوعات علاقه داریم همه آنها را به صورت جدی پیگیری کنیم.

 

وی وزیر خارجه لوکزامبورگ را خطاب قرار داد و از او برای طرح دیدگاه‌هایش و آمادگی برای بررسی جدی این زمینه‌ها تشکر کرد و گفت تاکید می‌کنم ایران نیز علاقه‌مند است در همه این زمینه‌ها بحث کند و ما معتقدیم همه این زمینه‌ها باید جایگاه بسیار خوبی در مباحث بین‌المللی به صورت جدی فراگیر و صادقانه داشته باشد.

 

به گزارش ایسنا، ظریف در ابتدای این کنفرانس خبری ایام و اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و یاد و خاطره امام راحل را در آستانه سالروز 14 خرداد گرامی داشت.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین