امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳ Saturday, 20 April 2024

قالیباف: سوءمدیریت دلیل اصلی نابسامانی اقتصادی امروز است

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در رادیو ایران به ارائه دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و مواضع خود پرداخت. به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، مهمترین محورهای سخنان قالیباف در رادیو ایران به شرح ذیل است: * روحیه من با حرف زدن و سخن‌گفتن زیاد سازگار نیست. روحیه من بیشتر با...

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در رادیو ایران به ارائه دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و مواضع خود پرداخت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، مهمترین محورهای سخنان قالیباف در رادیو ایران به شرح ذیل است:

* روحیه من با حرف زدن و سخن‌گفتن زیاد سازگار نیست. روحیه من بیشتر با برنامه و عمل است. امام رضا هم در ویژگی‌های حاکم می‌فرمایند چون گوید راست گوید و چون وعده دهد وفا کند و چون حکم کند به عدل حکم کند.

* در شهرداری تهران برای آنکه خود را به وظایف آشنا کرده و هم تکلیف مردم روشن باشد، برای انجام پروژه‌ها روزشمار گذاشتیم که عهدی بود با مردم. اگر چه در برخی موارد اتفاقات غیرمنتظره انجام پروژه ها را با تاخیر مواجه می کرد مانند پروژه صدر که با چند ماه تاخیر مواجه شده است.

واقعیت تلخ و بهت‌آور فعلی این است که ملتمان بزرگ و کشورمان ثروتمند است و دومین ذخایر گاز و نفت داریم و دوازدهمین کشور دارنده ظرفیت معدنی هستیم و شانزدهمین کشور به لحاظ تولید علم هستیم و شهر سوخته‌مان بزرگترین کارگاه انسان شناسی خاورمیانه است و در کشاورزی و … پتانسیل‌های بسیاری داریم اما امروز با نابسامانی اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنیم که به هیچ وجه در شان مردم ما نیست. گرانی و تورم زیاد است و کارخانه‌ها در وضعیت نابسامانی قرار دارند. بیکاری حتی شاغلان ما را هم تهدید می‌کند.

* بالاترین نرخ بیکاری در منطقه در شان ملت ایران نیست. کشاورزی ما در آستانه فقر جدی است که در شان این ملت نیست.

* ۴۰ هزار طلاق ۸۴ به ۱۰۰ هزار طلاق که ۸ برابر متوسط جهانی است یا اعتیاد، در شان این ملت نیست.

* در شان این ملت نیست که بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم فقط با کمک کمیته امداد قادر به ادامه زندگی باشند.

* از امام و شهدا یادگرفتیم که همیشه امیدوار باشیم و دل به آینده داشته باشیم. ایمان دارم ملتی که در طول تاریخ خود واقعیاتی به مراتب ناگوارتر را با عزم و همت خود تغییر داده و در این زمینه الگو و سرمشق بسیاری ملت ها بوده، این توانایی را دارد که شرایط امروز زندگی را بهبود ببخشد. ما میتوانیم سرنوشت خود را تغییر دهیم.

* مشکل اینجاست که مردم ما آنقدر خلف وعده دیده‌اند که از هر شعار و وعده تغییر ناامید شده‌اند. بارها رأی دادند اما تغییر رخ نداد و یا تغییر در جهت مطلوب نبوده است. اگر بخواهیم شاهد تغییر مناسب باشیم باید بدانیم چرا شعارهای تغییر در گذشته در عمل ناموفق بودند. به خاطر اینکه هیچ چشم انداز و هدف مشخص را دنبال نمیکردند و برنامه ای را دنبال نمیکردند. شعارهایشان آمال ها و آرمان ها و آرزوهای خودشان بود.

* امروز تقریباً همه مردم ما بر ضرورت تغییر همدل و همصدا هستند.اما چه چیز را باید تغییر دهیم؟ آیا مشکل ما مردم و فرهنگ آنهاست؟ آیا مشکل ما ساختاری است و از قانون اساسی و اهداف و آرمانها نشات میگیرد؟ کشورهایی که پیشرفته شدند پتانسیل های کمتری از ما دارند. پاسخ همه این سوالات من منفی است.

پاسخ یک جمله است: کشورهای عقب مانده دیروز و پیشرفته دیروز فقط رویکردهای مدیریتی‌شان را تغییر دادند. سوء مدیریت ما را به اینروز انداخته و مدیریت کارامد ما را از این وضع خارج می‌کند. برای رفع مشکلات کنونی و رسیدن به جامعه و کشوری در شان ملت ایران کافی است در اداره کشور از گرفتار آمدن در دام سیاست‌زدگی بپرهیزیم و با مدیریت انقلابی منابع عظیم کشور را در مسیر رفع مشکلات و تحقق آرمان‌ها و اهداف به کار بگیریم.

سیاست زدگی آفتی بزرگ است که موجب می شود راه حل هر مشکلی را از دریچه سیاست فقط ببینیم.

اگر می ‌خواهیم با تغییر اصولی و جدی به سمت حل مشکلات برویم باید یکبار و برای همیشه با سیاست‌زدگی خداحافظی کرده و سیاست بازان را با احترام روانه خانه هایشان یا اتاق های فکر کنیم.

* باید رویکرد فرهنگی و اجتماعی به مشکلات داشته باشیم.

* به گزارش خبرگزاری تسنیم، قالیباف ادامه داد: امروز تشکیل دولت اجتماعی و مردمی تنها راه برای تحول و تغییر در جامعه و رفع مشکلات و دغدغه هاست. دولتی که با مشارکت همه نخبگان و کارشناسان از همه اقوام و سلایق، آفت سیاست زدگی را پاک کرده و روند اداره کشور را در مسیر عقلانی قرار دهد.

باید منتقدان را به مسئولان در جایگاه مشورت نزدیک تر کنیم.

دولت اجتماعی برای مقابله با آفت، اولین اولویت خود را بازسازی اعتماد عمومی میداند که تنها هنگامی امکان پذیر است که بنای دولت بر صداقت باشد که من نام آن را صداقت ساختاری گذاشته‌ام.

* پیامبر می فرماید بر مردم، از منافقینی می ترسم که درونی دوچهره و زبانی عالمانه دارم.

* برای پایه گذاری صداقت ساختاری در دولت اجتماعی بر مبنای صداقت روخواهیم کرد.

حاکمان باید به مردم متعهد باشند.

عملکرد مالی و همه سازمان ها در معرض بازدید همه مردم قرارخواهد داشت. همان تجربه ای که در شهرداری تهران تجربه کردیم و موجب شد به یکی از پاک ترین سازمان ها تبدیل شود.

اعتماد مردم به دولت و اعتماد به نفس ملی را بازسازی و رشد خواهیم داد.

* تا امید به تغییر در دل ما جای نگیرید، هیچ تحولی در جامعه رخ نمیدهد. دولت با تقویت اعتماد مسیر را می گشاید تا همه اقوام و سلایق خود را در اداره کشور سهیم بدانند.

مشارکت مردم در عرصه اقتصادی، سرمایه ملت ما را از دلالی و شغل های کاذب به سمت تولید و کشاورزی سوق می‌دهد.

* اگر سیاست زدگی میان ملت ایران تفرقه ایجاد کرده و به جدال قومی و فرهنگی دامن زده، دولت اجتماعی نوید بخش همبستگی ملی و اجتماعی خواهد بود. همه ما میدانیم که چقدر مشکل داریم، متنوع، پیچیده و کمرشکن. نیازمند همبستگی برای حرکتی عظیم هستیم. میدانیم که فقر و بی عدالتی و تبعیض مهمترین معضلی است که اجازه همبستگی را به ما نمیدهد. باید اختلاف طبقاتی را از بین ببریم.

* امروز، گرانی، بی ثباتی اقتصادی، اعتیاد و شرمندگی پدران دربرابر خواست به حق فرزندانشان و غصه مادران برای جهیزیه، موضوعات درمان و بیمه، از مشکلات جدی است.

* با سوء مدیریتی که گفته شد، در عین اینکه امید به آینده داریم ولی برای حرکت و آغاز کار نیازمند این هستیم که مسیر خود را شفاف و روشن کنیم. مردم وقتی می بینند نفت که ۲۰ دلار می فروشد و بعد همین بشکه می شود ۱۲۰ دلار، بشکه ای صددلار افزایش درآمد برای کشور می شود ولی مردم در زندگیشان نه تنها تغییری احساس نمی کنند بلکه بر مشکلاتشان افزوده می شود، می پرسند چرا این تغییر اتفاق نمی افتد و چرا وعده ها محقق نمی شود و مرتب مسئولان از هم تعریف میکنند و بعد با هم تعارف دارند. هیچوقت نشنیدیم که کسی بپذیرد که مقصر است. همیشه نارسایی ها هست ولی مقصر نیست.

در این شرایط در کشور برای تحول عظیم و تغییر بزرگ در اداره مدیریت کشور و تغییر مدیریتی آماده حماسه بزرگ هستیم. رئیس جمهور باید بداند در این شرایط سخت حق آزمون و خطا و تک روی و تصمیم گیری بدون خرد جمعی و ماجراجویی و قهرمان بازی و پاگذاشتن برروی قانون را ندارد.

* اگر خواهش کردم صدایم را ضبط کنید به خاطر این است که در آینده حق ندارم بگویم به من اجازه کارکردن ندادند یا چوب لای چرخ دولت میگذارند یا اینکه قانون اساسی ظرفیت لازم را برای انجام کار ندارد و رئیس دولت اختیاراتش محدود است. حق ندارم قانون اساسی را سلیقه ای اجرا کنم و حقوق دولت را مطالبه کرده و حقوق ملت را ندهم. مکلف هستم همه اصول قانون اساسی و بخصوص ۱۵ و ۱۹ را اجرا کنم.

* در شورای شهری که گرایش های مختلفی هستند در شهر تهران، هرگز صدای اختلاف و تفرقه را از مدیریت شهری در این ۸ سال نشنیدید. ما دغدغه ای جز خدمت به مردم نداشتیم. اگر تهران پیشرفت کرد به خاطر دوری از سیاست زدگی و احترام به مردم است. مردم توانسته‌اند در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری شریک شده‌اند.

* دولت آینده باید بداند که یک برنامه مدون و مورد تایید نخبگان و متخصصین والبته منطبق بر سند چشم انداز تصویب شود. دولت باید همه اقشار را در دولت خود جای داده و ببیند. وقتی کشاورزان و کارگران و صنعتگران و معملین و روستانشینان و آسیب دیدگان اجتماعی باید احساس کنند در دولت حضور دارند و خود را در دولت می بینند. ما انقلاب کردیم که مردم بر سرنوشت خود تاثیرگذار باشند.

دولت آینده همچنین باید کارنامه مشخص و روشنی داشته باشد. ملت ما نمیتوانند دیگر ریسک کرده و به کسی که سابقه اجرایی ندارد و شناختی از او ندارند، رای دهند و آزمون و خطا کنند. کارنامه افراد باید در کنار برنامه شان تضمین کننده راه دولت آینده باشد.

* رئیس دولت آینده از لحاظ جسمی و روحی باید قابلیت لازم را برای کار شبانه روزی داشته باشد. دولت باید چابک و کم هزینه وهوشمند باشد و این سیستم های فشل را به سرعت اصلاح و روزآمد کند. وعده میدهم در اولین فرصت ثبات اقتصادی و آرامش ذهنی و روانی را آماده کنیم. برای این ثبات طرحی ۲ ساله را آماده کرده‌ام. بر اساس همان فرهنگ کاری قبلی ام، زمان بندی برای کارم دارم.

* در سیاست خارجی، سیاست خارجی‌ای مفید است که متضمن منافع ملی کشورمان باشد و قدرت ملی مان را افزایش داده و آرمانها و هویتمان را حفظ کند. باید بدانیم تا درون کشور را منسجم و کارامد نکنیم و همبستگی و همدلی در بین آحاد جامعه نباشد هرگز در مقابل دشمنانمان، چه آنها که بخواهیم مقابله کنیم و چه آنهاکه رقابت کنیم و چه دوستانی که تعامل کنیم، هرگز نمیتوانیم موفق باشیم.

* برخی میگویند مشکلات اقتصادی تحریم است. هرچند تحریم اثرگذار بوده ولی بیش از تحریم سوءتدبیر و ضعف مدیریت سهم اساسی در نابسامانی امروز اقتصادی داشته. انسانیت و اسلام و غیرت ملت ایران اجازه نمیدهد برای نان خودمان عزت خودمان را بفروشیم. البته دشمنان ما در تاریخ نشان دادند هم در کشور خودمان هم در دیگر کشورها، اگر عزت کشوری را لگدمال کنند، به آنها نان و اقتصاد هم نخواهند داد.

تنها کار و تلاش و همت و دوری از سیاست زدگی و لفاظی و امید به خدا و اجازه حضور تاثیرگذار به مردم در عرصه اقتصادی و اجتماعی و … و داشتن یک روحیه جهادی و کار و خدمت و تلاش میتواند به ما کمک کند. نباید بگذاریم برق امیدی که در چشم مردم هست از بین برود.

* همیشه زندگی خود را برای سربلندی ملت ایران گذاشته ام. امروز سربلندی ایران در تغییر زندگی مردم است. تمام امیدم این است که بتوانم دوباره زندگی ام را بگذارم تا زندگی شما مردم را تغییر دهم. خاضعانه و خاشعانه از خداوند بزرگ مدد میخواهم و دست خود را به سوی مردم بخصوص جوانان که موتور محرک این تغییر بنیادی خواهند بود دراز می‌کنم.

باید خون جدید و تازه‌ای در رگ‌های جامعه به جریان درآوریم تا زندگی رحمانی و شرآفت‌مندانه برای مردم به ارمغان بیاوریم.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین